Valkoinen messukasukka käyttöön ensimmäisenä adventtina

Suvannon kappelissa oli valmiina vihreä, violetti ja punainen messukasukka, mutta heti kirkkopalon jälkeisenä pääsiäisaamuna olisi tarvittu valkoista kasukkaa. Messukasukan väri määräytyy kirkkovuoden pyhän mukaan. Valkoinen on kirkkovuoden suurten juhlien väri.

Ensimmäisenä adventtisunnuntaina käyttöön otettavan uuden valkoisen messukasukan ovat suunnitelleet Ylivieskan seurakunnan naistoimikunnan jäsenet yhdessä kirkkoherra Timo Määtän kanssa. Messukasukan selkäpuolella on iso risti ja etupuolella Kristus-monogrammi. Kristus-monogrammissa yhdistyvät kreikan kirjaimet X ja P. Kyseiset kirjaimet ovat kreikan kielessä Kristus-nimen kaksi ensimmäistä kirjainta.

Timo Määttä pitää arvokkaana asiana, että messukasukka on tehty omassa seurakunnassa. Siinä näkyy paikallinen talkoo- ja käsityöperinne ja rakkaus kotiseurakuntaa kohtaan. Myös kirkossa käytössä olleet kasukat oli tehty seurakunnassa paikallisesti.

Naistoimikunnan jäsenet pitivät messukasukan suunnittelua ja toteutusta mieluisana ja mielenkiintoisena tehtävänä. Prosessi aloitettiin jo viime keväänä. Kasukan suunnittelutyö, materiaalien hankinta ja ompelu veivät oman aikansa. Seurakunnan naistoimikuntaan kuuluvat Terttu Somero, Riitta Saari, Leena Ruuttunen, Iida-Liisa Repo, Kaarina Pinola ja seurakunnan työntekijöiden edustajana Eija Laukkanen.

Kauniisti ommeltu valkoinen messukasukka otetaan käyttöön ensimmäisen adventtisunnuntain perhemessussa. Perhemessun jälkeen Suvannon kappelissa on adventtilounas lähetystyön hyväksi.