Ylivieskan kirkkoherran virka julistettu haettavaksi

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 27.11.2017:

Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on julistanut Ylivieskan seurakunnan kirkkoherran viran haettavaksi 21.12.2017 mennessä. Virka täytetään 1.2.2019 alkaen. Virkaan valittu kirkkoherra kutsuttaneen aloittamaan tehtävässä sijaisena jo 1.9.2018 alkaen. Viranhakuilmoitus löytyy täältä.
Tuomiokapituli on antanut kirkkoherra Timo Määtälle viranhoitomääräyksen hoitamaan Ylivieskan seurakunnan kirkkoherran virkaa ajalla 1.2.2018 – 31.1.2019 väliseksi ajaksi. Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvosto päätti esittää, että tuomiokapituli antaisi seurakuntapastori Eeva-Kaisa Laakolle viranhoitomääräyksen seurakuntapastorin viran hoitamiseen määräajaksi kokoaikaisena ajalla 1.2.2018-31.1.2019. Tuomiokapituli on jatkanut kappalaisen viransijaisuuden hakuaikaa 14.12.2017 saakka. Neuvosto siirsi Merijärven osa-aikaisen diakoniaviran täyttämisen jatkovalmisteluun. Neuvoston nimeämä haastattelutyöryhmä on haastatellut kaikki viis virkaa hakenutta pätevää hakijaa. Kirkkoneuvosto yhtyi Kalajoen rovastikunnan yhteistyön johtokunnan esitykseen rovastikunnan erityisnuorisotyönohjaajan viran lakkauttamisesta.

Kirkkoneuvosto hyväksyi vuoden 2018 vajaan 10.000 euroa ylijäämäisen talousarvion esitettäväksi kirkkovaltuustolle. Menoissa on pyritty tiukkaan linjaan. Henkilöstökulut laskevat yli 100.000 euroa. Lakkautetun rovastikunnallisen erityisnuorisotyönohjaajan viran lisäksi taloussihteerin virkaa ei täytetä. Avoinna ollut kanttorin virka (sijoituspaikka Merijärvi) hoidetaan ostopalveluna Alavieskan seurakunnalta (40 %).

Kirkkoneuvosto valmisteli Kalajoen rovastikunnan strategiakyselyn kirkkovaltuuston käsiteltäväksi. Kirkkovaltuusto pitää seuraavan kokouksen 11.12. illalla Suvannon kappelissa. Kirkkovaltuusto päättänee uudesta kirkosta aikaisintaan tammikuussa kuultuaan ensin niitä suunnittelijoita, joilta halutaan tarkennuksia suunnitelmiin.