Loppiaisterveisiä Namibiasta

Päivi Repo kirjoittaa: Hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille! Kiitos kaikesta muistamisesta ja tuestanne. Siunattua lähetyksen juhlapyhää kotiseudulle kaikille Johanneksen evankeliumin 8:12 sanoin: Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo."

Loppiainen on erityinen lähetystyön pyhä. Ylivieskalaiset Päivi ja Ilkka Repo työskentelevät ylivieskalaisten nimikkolähetteinä Suomen Lähetysseuran työssä Namibiassa. Ilkka on eteläisen Afrikan aluepäällikkö, jonka vastuulla on Lähetysseuran työ Angolassa, Botswanassa, Etelä-Afrikassa, Namibiassa ja Zimbabwessa. Päivi on pappi ja opettaja ja työskentelee eteläisen Afrikan tiedottajana. Revot olivat Namibiassa työssä vuodesta 1992 vuoteen 2005 ja nyt taas uudelleen vuodesta 2016 alkaen.

Ilkka Repo tutkistelee vuoden 1936 paikallislehteä Namibian kirkon talouspäällikön Eino Nangulan kanssa. Lehdet ja sairaanhoitovälineet ovat suomalaisen diakonissan ullakolta löytyneitä. Eino aikoo toimittaa arvokkaat materiaalit Olukondan Nakambale-museolle. Myös alboja saatiin neljä kappaletta Oulun alueen seurakunnilta jaettavaksi papeille syrjäkyliin.

Loppiainen muistuttaa lahjan antamisesta ja saamisesta

Joulun pyhiin kuuluu myös loppiainen, jonka jälkeen siirrytään arkeen. Loppiaisena idän viisaat tietäjät saapuivat kumartamaan Jeesus-lasta tähden johdattamina ja tuomaan tälle kallisarvoisia lahjoja.

Loppiaisen evankeliumi kertoo lahjojen antamisesta. Jeesukselle tuotiin kultaa, suitsuketta ja mirhamia, mikä kertoo lahjan antajien suuresta kunnioituksesta lahjan saajaa kohtaan. Jumalan suuresta arvostuksesta vähäarvoista ja syntistä ihmistä kohtaan kertoo puolestaan se, että antamalla mittaamattoman arvokkaan lahjan – oman Poikansa - on Jumalalta suurin rakkauden teko, mitä ihminen voi vastaanottaa. Tämä lahja on Jeesus Kristus.

Loppiaista vietetään 6. tammikuuta. Kirkoissa liturginen väri on valkoinen.