Kutsumus ei hellittänyt - esittelyssä kappalainen Janne Isomaa

Kuva: Jussi LeppäläKuka olet?

Olen Ylivieskan seurakunnan Merijärven kappeliseurakunnan kappalainen Janne Isomaa. Palvelen papin tehtävissä Merijärvellä ja Ylivieskassa.

Luonteenpiirteesi?

Olen luonteeltani rauhallinen ja aika pitkämielinen. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö ärsyyntyisi joistakin asioista. Tarvitsen anteeksiantamusta ja armoa.

Keitä perheeseesi kuuluu?

Perheeseeni kuuluu vaimo ja kymmenen lasta.

Minkä kirjan luit viimeksi?

Väinö Linnan Täällä pohjan tähden alla, osan kaksi.

Mielimusiikkisi?

Pidän rauhallisesta musiikista. Papin työssäni nautin jumalanpalveluselämässä virsistä ja muustakin kauniista musiikista. Vapaa-aikanani kuuntelen silloin tällöin kaunista klassista musiikkia sekä hengellistä musiikkia.

Mitä harrastat?

Pidän lenkkeilystä. Talvella hiihdän ja kesäaikaan käyn juoksulenkeillä.

Milloin olet onnellinen?

Onnea tuottaa perhe ja hyvä työyhteisö sekä merkityksellinen työ.

Mikä saa sinut ärtymään?

Silloin kun on väsynyt, niin joku hyvin pieni asia voi ärsyttää kohtuuttomasti.

Miten ja miksi olet päätynyt seurakuntaan töihin?

Tunsin kutsumusta papin työhön jo lukion jälkeisinä vuosina. En päässyt kutsumuksestani eroon. Opiskelin papiksi aikuisiällä. Olen kiitollinen siitä, että saan nyt tehdä haluamaani työtä.

Mistä pidät eniten työssäsi?

Iloitsen työssäni siitä, että saan kohdata seurakuntalaisia ja työkavereita. On mukava palvella lähimmäisiä ja saada olla elämän peruskysymysten äärellä.

Mitä odotat seurakuntalaisilta ja työkavereilta?

Toivon, että seurakuntalaiset lähestyisivät rohkeasti minua iloineen ja huolineen. Työkavereiden kanssa toivon säilyvän hyvän työilmapiirin, jota olen saanut tähänkin saakka kokea.

Millaisia haasteita ja painopisteitä näet omassa työssäsi?

Haasteena koen saada seurakunnan toimintaan mukaan sellaisia seurakuntalaisia, joita en ole vielä kohdannut. Aluksi työssäni tärkeä painopiste on, että seurakuntalaiset mieltäisivät jumalanpalveluselämän seurakunnan toiminnan lähtökohdaksi.

Minkä asioiden puolesta haluat tehdä töitä?

Yritän toiminnallani viestittää kaikille lähimmäisilleni, että he ovat arvokkaita ihmisiä. Haluan pyrkiä siihen, että lähimmäiseni kokevat tulleensa kohdatuiksi. Myönteinen kokemus kohdatuksi tulemisesta rohkaisee ihmistä tulemaan seurakunnan tilaisuuksiin ja toimimaan palvelutehtävissä.

Voimanlähteesi?

Jumalan armo on tärkein voimavarani elämässä. Saan voimaa myös perheeltäni ja muilta läheisiltä ihmisiltä. Hyvä työyhteisö sekä Ylivieskassa että Merijärvellä on työssä jaksamisen kannalta todella arvokas asia.

Mitä odotat elämältä?

Toivon, että minä ja läheiseni saisivat säilyttää terveytensä. Odotan elämältä, että työ- ja vapaa-aika tukisivat toinen toistaan ja saisin säilyttää myönteisen ja iloisen elämänasenteeni.

Unelmasi?

Että saisin nukkua pois tästä ajasta pitkän ja rauhallisen vanhuuden jälkeen elämästä kylliksi saaneena.