Takaisin kirkon töihin - esittelyssä perheneuvoja Sirpa Järvelä

Kuva: Jussi Leppälä

Luonto auttaa Sirpa Järvelää palautumaan arjen kuormituksesta.

Kuka olet?

Olen Sirpa Järvelä, perheneuvoja ja Palvelevan puhelimen sihteeri. Aiemmin toimin aikuiskouluttajana ja päihdetyöntekijänä. Tällä hetkellä työskentelen Kalajoen rovastikunnan perheasiain neuvottelukeskuksen vt. johtajana.

Luonteenpiirteesi?

Rohkeus, reiluus ja empaattisuus kuvannevat minua aika hyvin. Tunnistan itsessäni myös ihanteellisuutta ja välillä liiallista vakavuutta.

Keitä perheeseesi kuuluu?

Puolisoni Markku ja kaksi aikuista tytärtä.

Minkä kirjan luit viimeksi?

Emil Antonin Katolisempi kuin luulit. Aikamatkoja Suomen historiaan.

Mielimusiikkisi?

Vanha musiikki on tullut rakkaaksi hiljaisuuden retriittien mukana, mutta pidän monenlaisesta musiikista. Kansanmusiikkiin olen tutustunut puolisoni kaustislaisten juurien myötä.

Mitä harrastat?

Hiihtoa, lenkkeilyä, lukemista, ikonimaalausta, puutarhatöitä.

Milloin olet onnellinen?

Metsässä kulkiessa tai vesillä.

Mikä saa sinut ärtymään?

Epäoikeudenmukaisuus.

Miten ja miksi olet päätynyt seurakuntaan töihin?

Minulla oli nuorena lähetyskutsu ja valmistautuminen kentälle vei töihin useampaan seurakuntaan. Koen, että ympyrä on nyt sulkeutunut, kun olen päässyt takaisin kirkon töihin. Joku kirkkoisä on sanonut, että ”kirkko on istutettu maailman keskelle paratiisiksi”. Kukapa ei haluaisi olla töissä paratiisissa!

Mistä pidät eniten työssäsi?

Olen aina ollut kiinnostunut ihmisten hyvinvoinnista. Työssäni perheneuvojana saan keskittyä asiakkaan lähi-ihmissuhteisiin, mikä on tavattoman antoisaa. Kun esimerkiksi puolisoiden välille löytyy yhteys, koen kiitollisuutta ja tyytyväisyyttä.

Millaisia haasteita ja painopisteitä näet omassa työssäsi?

Ajankohtaisin haaste on uuden johtajan löytyminen perheasiain neuvottelukeskukseen. Minulle on ollut yllätys nuorten aikuisten hakeutuminen perheneuvontaan. Suurin asiakasryhmä onkin juuri 30-39-vuotiaat, mikä kertoo pikkulapsivaiheen kuormittavuudesta perheissä. Toisaalta nuorten kohdalla on ilahduttavaa nähdä, että kynnys hakeutua kirkon perheneuvontaan ei ole korkea. On haasteellista etsiä yhdessä perheiden kanssa toimivan arjen edellytyksiä. Erotilanteissa on tärkeää tukea vanhemmuutta ja auttaa ymmärtämään eron vaikutukset lapsen näkökulmasta.

Kuva: Jussi LeppäläVoimanlähteesi?

Läheisimmät ihmissuhteet ja usko ovat tärkeimmät voimanlähteeni. Inspiroidun luonnosta kaikkina vuodenaikoina. Hiljaisuus ja rukous ovat tuoneet elämääni tasapainoa ja levollisuutta.

Mitä odotat elämältä?

Jatko-osaa.

Unelmasi?

Pekka Simojoki on sen sanoittanut laulussaan: Tahdon elää tämän päivän rohkeasti. Tahdon löytää jalanjäljet Mestarin. Tahdon olla uskollinen loppuun asti, kunnes Herran näemme kasvoista kasvoihin.

Hiljaisuus ja rukous ovat tuoneet elämääni tasapainoa ja levollisuutta.