Foibe konsertoi Suvannon kappelissa

Sieviläinen Lauluyhtye Foibe konsertoi Suvannon kappelissa Ylivieskassa sunnuntaina 25.2. klo 18. Konsertin teemana on ”Suo toivon kynttilöiden loistaa”.

Lauluyhtye Foibe syntyi halusta laulaa yhdessä. Ryhmä naisia, äiti ja tyttäret, oli jo muutaman kerran satunnaisesti esiintynyt, ja tuntui siltä että sitä olisi intoa tehdä enemmänkin. Joukkue sai nimen ja niin syntyi Lauluyhtye Foibe. Sana Foibe, suomennos naisen nimestä ”Phoebe”, tarkoittaa ”loistava, sädehtivä”, ja se tuntui sopivan yhtyeelle nimeksi.

Yhtyeessä laulavat Sievin kanttori Päivi Aho ja hänen viisi tytärtään: Laura Korkeakangas, Salla Korkeakangas, Elina Hankkila, Marita Härö ja Paula Korkeakangas. Perheen elämään musiikki on kuulunut aina, ja yhtyeen jäsenistä jokaisella on musiikkiopintoja takana.

Yhtyeen ohjelmisto koostuu suurimmaksi osaksi hengellisistä lauluista ja kansanlauluista, jotka ovat 2-5 –äänisiä naiskuorolauluja, tyyliltään laidasta laitaan. Sanomaltaan laulut avaavat kuulijoille toivon ja valon näkökulmaa.  Yhtyeen laulutyyli on olemukseltaan keveähkö ja hengittävä, puhdas ja raikas.

Ylivieskan konsertissa kuullaan yhtyeen esittämänä lauluja mm. Ilkka Kuusistolta, Mika Piipariselta, kansansävelmiä Suomesta, Ukrainasta ja Yhdysvalloista, sekä perinteisiä hengellisiä sävelmiä. Esimerkkinä konsertin ohjelmistosta laulut Oi katso mikä aamu, Niin kaunis on maa, On suuri sun rantas autius, Lapinäidin kehtolaulu, Jos ei, Iltavirsi Mua siipeis suojaan kätke Tellu Turkan kauniina sovituksena, sekä konsertin nimeen liittyvä virsi Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan.

Tilaisuuden järjestää LC Ylivieska yhteistyössä Ylivieskan seurakunnan kanssa. Käsiohjelman hinta konserttiin on 10 euroa, ja tuotto lahjoitetaan Ylivieskan uuden kirkon rakentamiseen.

Tervetuloa kokemaan kauniin laulumusiikin antamaa lämpöä keskitalven kylmyyteen!