Kirkossakäynti kasvussa – talouskin ylijäämäinen

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 19.4.2007:

Ylivieskan seurakunnan viime vuosi oli tapahtumiltaan kuin parhaasta painajaisesta. Kevään ja kesän aikana paljastui Toimitalo Pietarin laajat kosteusongelmat ja vuodenvaihteeseen mennessä koko talo olikin jo siirtynyt evakkoon väliaikaistiloihin meijerille, TopPointiin ja Suvannolle. Silti viime vuoden toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen tunnusluvuista nousee myös positiivinen viesti. Parin vuoden ajan laskussa ollut kirkossakäynti kääntyi viime vuonna kasvuun. Kirkosta eronneiden määrä väheni jyrkästi edellisestä vuodesta ja liittyneiden määrä taas lisääntyi. Myös budjetissa ennakoitu yli 100.000 euron alijäämä kääntyikin 150.000 euron ylijäämäksi. Käyttötalous toteutui talousarviota positiivisemmin, tuotot ylittivät budjetoidun ja kulut alittivat määrärahat. Verotulojenkin toteutuma oli 103,8 %.

Torstai-iltana istunut kirkkoneuvosto hyväksyi tilinpäätöksen allekirjoitettavaksi ja jätettäväksi tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tämän jälkeen koko toimintakertomus menee kirkkovaltuuston käsiteltäväksi.

Rakennushankkeet suunnitteluun

Kirkkoneuvosto päätti etsiä Heikkilän pappilassa sijaitsevalle päätearkistolle väliaikaistilat rakennusprojektin ajaksi. Pappila, navetta ja lähinnä liiterinä toimiva ulkorakennus sekä Toimitalo Pietari ovat tarkoitus purkaa syksyllä.  Kirkkoneuvosto valtuutti projektisihteeri Vesa Östbergin aloittamaan tarjouspyyntöjen valmistelun pääsuunnittelijan valitsemiseksi. Valinta on tarkoitus tehdä jo kesäkuun neuvostossa. Kirkkoneuvosto päätti selvittää Marian sosiaalitilojen rakentamisen kellarin sijasta nykyisen toimituskappelin tiloihin. Toimituskappelivaraus voitaisiin huomioida uudessa Heikkilän toimitalossa.

Suvannon hautausmaan huoltorakennuksen suunnittelun neuvosto antoi jatkosuunnitteluna arkkitehtitoimisto Jorma Paloranta Oy:lle. Huoltorakennuksen halutaan tyylillisesti sopivan saman suunnittelijan suunnitteleman Suvannon kappelin läheisyyteen. Luonnokset ovat tulossa jo toukokuun alussa.

Törmälän leirikeskuksen ilmanlaatua on myös tutkittu. Keskitalon yhdestä näytteestä löytyneen mikrobilöydön vuoksi kirkkoneuvosto päätti teetättää kattavat materiaalinäytetutkimukset keski- ja alatalosta mahdollisimman pian. Terveystarkastajan mukaan Törmälän tilojen käyttöä ei ole tarvetta rajoittaa tulevana kesänä.

Väliaikaiset hautaristit käyttöön

Kirkkoneuvosto päätti ottaa käyttöön valtuustoaloitteen pohjalta syntyneen idean väliaikaisista hautaristeistä. Seurakunnan ukkopiiriä pyydetään talkoilla tekemään noin  50 hautaristiä, joita omaiset voivat saada väliaikaiseksi muistomerkiksi hautapaikalleen. Rististä peritään 20 euron käyttökorvaus lähetystyön hyväksi.

Sen sijaan valtuustoaloite kastemekkojen vuokrauksesta ja vuoden aikana kastettujen nimien lukemisesta ei johtanut toimenpiteisiin. Seurakunnalla on kaksi kastemekkoa, joita voi saada tarvittaessa lainaksi kirkkoherranvirastosta. Vuoden aikana kastettuja muistettiin ensimmäisen kerran tämän vuoden alussa pidetyssä naperokirkossa, jossa myös lapset siunattiin.

Sopimuksia tarkistettiin

Kirkkoneuvosto hyväksyi puhelinsopimusten tarkistamisesta PPO:n ja DNA:n kanssa sekä sähkösopimuksista Oy Herrfors Ab:n kanssa. Työterveyshuoltosopimusta päätettiin jatkaa Vieskan terveydenhuollon kuntayhtymän työterveyshuollon kanssa. Uusi sopimus sisältää myös työterveyshuollon lähetteellä tehdyt poliklinikkakäynnit. Neuvosto vuokrasi Törmälän leirikeskuksen ensi vuoden juhannuksen jälkeiseksi viikoksi Suviseurojen käyttöön. Kirkonkirjat päätettiin tallentaa digitaaliseen muotoon ja siirtää alkuperäiset kirjat maakunta-arkistoon. Rovastikunnan alueella selvitettyyn opiskelijapastori –hankkeeseen kirkkoneuvosto suhtautui myönteisesti. Hankkeeseen lähdetään mukaan, jos se toteutuu kaikkien seurakuntien yhteistyönä.