Kirkkoherraehdokkaat esittäytyvät - Eija Nivala

Ylivieskan seurakunnan kirkkoherranvaalin 1. vaalisijalla oleva Eija Nivala toimittaa messun sunnuntaina 22.4. klo 10 Suvannon kappelissa ja klo sanajumalanpalveluksen 13 Merijärven kirkossa. Kuva: Ari-Pekka HihnalaYlivieskan seurakunnan kirkkoherranvaalin 1. vaalisijalla oleva Eija Nivala toimittaa messun sunnuntaina 22.4. klo 10 Suvannon kappelissa ja klo 13 sanajumalan-palveluksen Merijärven kirkossa. Kuva: Ari-Pekka Hihnala

syntymäaika: 27.2.1967

teologitutkinto: teologian maisteri 1992

pastoraalitutkinto: 17,25/20, 2006

seurakuntatyön johtamisen tutkinto: 3/3, 2009

työura:

• Sievin ja Alavieskan seurakuntien yhteinen vs. virallinen apulainen 1992
  • Nivalan yläasteen uskonnon tuntiopettaja 1993-94
  • Kalajoen seurakuntapastori 1995-97
  • Angolan ev. lut. kirkon koulutuskeskuksen teologisten aineitten opettaja 1998-2003
  • Kalajoen seurakuntapastorin ja kappalaisen viroissa 2003-10
  • Alavieskan kirkkoherra 1.9.2010-
  • Oulaisten vs. kirkkoherra 1.8.2017-

Mitä mielestäsi kirkkoherralta odotetaan?

Kirkkoherran tehtävä on kirkastaa evankeliumia sekä elää seurakuntalaistensa rinnalla arkea ja juhlaa. Kirkkoherra on vastuussa seurakunnan toiminnasta, työyhteisöstä, hallinnosta ja taloudesta. Häneltä odotetaan yhteistyökykyä, esimiestaitoja, kokonaisuuksien hallintaa ja kykyä katsoa tulevaisuuteen.

Toimit tällä hetkellä kirkkoherran virassa. Mitä haasteita Ylivieskan seurakunnan johtaminen ja hallinto mielestäsi asettavat?

Kirkon rakentaminen on lähivuosien mielenkiintoinen erityishaaste. Vaikka Ylivieskan seurakunnan verotulojen kertymä on tällä hetkellä kohtuullisen hyvä ja vakaa, myös jatkossa tarkan talouden on oltava vastuullisen johtamisen keskiössä. Pidän tärkeänä luottamuksen ja yhteyden vaalimista niin työntekijöiden, luottamushenkilöiden, seurakuntalaisten kuin eri herätysliikkeitten kanssa unohtamatta kappeliseurakuntaa.

Näkemyksesi seurakunnan hengellisestä johtamisesta?

Kirkkoherran moninaisten tehtävien sisäänrakennettu ydin toteutuu mielestäni hengellisenä johtajuutena. Kirkkoherra johtaa puheellaan niin saarnastuolissa, puheenjohtajana kuin työyhteisön keskellä. Pidän tärkeänä, että paimenen ääni kuuluu selkeänä ja johdonmukaisena, mutta se ei peitä alleen ääntä, joka kuuluu seurakunnasta.

Mitä haluat sanoa äänestäjille?

Ylivieskan seurakunta on yhteisö, jossa on seurakuntaansa rakastavia seurakuntalaisia, osaavia luottamushenkilöitä ja sitoutuneita työntekijöitä. Seurakuntalaiset valitsevat kirkkoherransa suorassa vaalissa. Älä jätä tätä mahdollisuutta ja jäsenoikeutta käyttämättä.

Kuva: Hanna ParhaniemiMieleenpainuvin kokemus pappisuraltasi?

Papin työ on täynnä sekä juhlahetkiä että monenlaisia arjen tilanteita. On vaikea valita niistä mieleenpainuvin, mutta yksi syvästi koskettanut oli hetki, kun sain olla avustamassa oppilaitteni pappisvihkimyksessä Angolassa. Sain tehdä hetken työtä, josta jäi pysyvä jälki. Uusien pappien kautta evankeliumi lähti eteenpäin.

Mitä ajatuksia Ylivieskan seurakunnan toiminta-ajatus ”Lähelle ihmistä – lähelle Jumalaa” sinussa herättää?

Toiminta-ajatus sisältää sekä kutsun rakastaa ja palvella että lupauksen Jumalan läsnäolosta. Logossa kaiken keskellä on armon evankeliumi – Kristuksen risti.