Iltapäiväkerho on turvallinen kasvupaikka

Koulujen myötä alkoi myös iltapäiväkerhotoiminta eka- ja tokaluokkalaisille koululaisille. Ylivieskan seurakunnan iltapäiväkerhossa on kirjoilla yli 20 koulutiensä aloittanutta ekaluokkalaista. Pienestä tihkusateesta huolimatta Purolan talon pihalla käy innokas huiske ja hyörinä toisen kouluviikon eka päivän päätteeksi. Ja mikä on käydessä, sillä pihamiljöö tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia luonnon tutkimisesta telineisiin, keinuihin ja oikeisiin kiipeilypuihin. Pihan nurkassa tutkii pieni joukko tarkkaavaisena muurahaisten ja matojen elämää.

Ohjaajien, Elsa Tuppelan, Maritta Haikolan ja Katja Seppälän kanssa kerholaiset touhuavat monenmoista, mutta hiljentyvät myös välillä hartaushetkiin. Ohjaajat pyrkivät olemaan lapsille turvallisia aikuisia ja huomioimaan jokaisen lapsen yksilönä jo koulusta vastaanotettaessa ja vielä kotiin saateltaessa. Kristillinen kasvatus on pohjana kaikelle toiminnalle. Erityisesti opetellaan toisten huomioimista ryhmässä. Aikaa pyritään myös varaamaan koulutehtävien tekemiseen.

Kirkon iltapäivätoiminnan tavoitteena on lapsesta välittäminen. Tarkoituksena on vähentää pienten koululaisten yksin viettämää aikaa. Toimintapaikat ovat lapselle turvallinen paikka, jonne on päivittäin mukavaa tulla. Siellä on mahdollisuus viettää aikaa ja leikkiä muiden lasten kanssa. Tärkeää toiminnassa on turvallisen aikuisen jatkuva läsnäolo ja aikuisen kanssa vietettävä aika. Kirkon iltapäiväkerhoihin pyritään luomaan välittävä ilmapiiri, joissa annetaan mahdollisuus lapsen kysymyksille, ilon ja surun ilmaisemiselle, toisista ihmisistä välittämiselle sekä vuorovaikutustaitojen kehittymiselle. Iltapäivätoiminnassa halutaan turvata lapselle hänen lapsuutensa ja luoda kasvurauha.