Kirkkoherraehdokkaat esittäytyvät - Merja Jyrkkä

Ylivieskan seurakunnan kirkkoherranvaalin 2. vaalisijalla oleva Merja Jyrkkä toimittaa messun sunnuntaina 29.4. klo 10 Suvannon kappelissa ja klo 13 sanajumalanpalveluksen Merijärven kirkossa.

syntymäaika: 19.1.1958

teologitutkinto: TM 2002

pastoraalitutkinto: 2004, 2017 (y)

seurakuntatyön johtamisen tutkinto: 2005

työura:

• Kuhmoisten seurakunnassa nuorisotyössä 1980-84,
  • Nivalan seurakunnassa erilaisissa tehtävissä (viimeiset 10 v viraston kanslistina) 1985-2002,
  • seurakuntapastorina 2002-2004 (Nivala-Kärsämäki),
  • opettajan tehtävissä (Kalajoki, Ylivieska) 2004-2008,
  • Herättäjä - Yhdistyksen matkapappi 2008-2010,
  • Siikalatvan seurakunnassa Rantsilan kappalainen 2010-2012,
  • saman seurakunnan kirkkoherra 2012-

Mitä mielestäsi kirkkoherralta odotetaan?

Kokonaisuuden hahmottamista, asiantuntijuutta ja johtamistaitoa työyhteisössä ja hallinnossa. Lisäksi seurakunnan keskellä kohtaamisen ja kuuntelemisen taitoa.

Toimit tällä hetkellä kirkkoherran virassa. Mitä haasteita Ylivieskan seurakunnan johtaminen ja hallinto mielestäsi asettavat?

Jokaisessa seurakunnassa on omat haasteet. Ulkopuolisena en tiedä Ylivieskan seurakunnan kipupisteitä, mutta oletettavasti isoin haaste on uuden kirkon rakentaminen. Tavoite on rakentaa eri-ikäisille ylivieskalaisille rakas uusi temppeli. Rakennusprojektista ei selviä ilman asiantuntijoita.  Siikalatvaan verrattuna Ylivieskassa on vähintään kaksinkertainen budjetti ja työyhteisön koko. Nämä tuovat haastetta.

Näkemyksesi seurakunnan hengellisestä johtamisesta?

Paljon olen miettinyt eri tilanteissa, milloin pitää johtaa edestä ja milloin takaa. Molempia tapoja tarvitaan. Hengellinen edestä johtamista tapahtuu omalla esimerkillä ja seurakunnan perustehtävän muistuttamisella. Taempana johdetaan rukoillen, omat vallantarpeet unohtaen, toisia tukien ja heikoimpia hoivaten.  Kun välillä unohdan tehtäväni, otan käteeni Henri Nouwenin Jeesukseen nimeen -kirjasen, joka opastaa taas oikeaan suuntaan.
Tärkeintä on sanoma armahtavasta Jumalasta, lunastajasta Jeesuksesta Kristuksesta ja Jumalan Hyvän Hengen työstä tässä maailmassa.

Mitä haluat sanoa äänestäjille?

Ylivieskalaiset saavat tänä vuonna äänestää kaksi kertaa, se on etuoikeus. Olen käytettävissä Ylivieskan seurakunnan palvelukseen.

Mieleenpainuvin kokemus pappisuraltasi?

Alkutaival oli haastava. Jouduin heti Kärsämäen vs. kirkkoherraksi. Ensimmäisellä työviikolla siunasin kuolleena syntyneen lapsen, kastoin kolme juoksevaa lasta ja konfirmoin rippikouluni. Palaute kasteen jälkeen oli ”sehän meni niin kuin oikealta papilta.”

Mitä ajatuksia Ylivieskan seurakunnan toiminta-ajatus ”Lähelle ihmistä – lähelle Jumalaa” sinussa herättää?

Seurakunta on ihmisistä koostuva hengellinen yhteisö, siksi seurakuntalaiset ovat tärkeitä. Seurakuntalaiset otetaan mukaan toimintaa suunnittelemaan ja toteuttamaan. En tiedä, miten lähelle Jumalaa voimme päästä, mutta ainakin Sanan ja sakramenttien kautta Vapahtaja on luvannut tulla meitä lähelle.