Kirkkoherraehdokkaat esittäytyvät – Mirva Ahola

Ylivieskan seurakunnan kirkkoherranvaalin 3. vaalisijalla oleva Mirva Ahola toimittaa messun sunnuntaina 6.5. klo 10 Suvannon kappelissa ja sanajumalanpalveluksen klo 13 Merijärven kirkossa.

Syntymäaika 3.11.1975

Teologian maisterin tutkinto 1998

Pastoraalitutkinto 2003

Seurakuntatyön johtamisen tutkinto 2006

Työura:

• Seurakuntapapin sijaisuuksia Puolangan, Haapajärven, Kiuruveden ja Pyhäjärven seurakunnissa sekä vs. hiippakuntasihteerinä Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulissa vuosina 1998-2003.
  • Pyhäjärven seurakunnan kappalainen 2004-2009 ja kirkkoherra 2009- .

Blogi: www.papinpöydältä.com

Mitä mielestäsi kirkkoherralta odotetaan?

Kirkkoherra on sekä seurakunnan paimen että työyhteisön esimies. Häneltä odotetaan kykyä pitää monenlaisia lankoja käsissään, viedä seurakuntaa eteenpäin ja ottaa toiset mukaan yhteiseen työhön. Kirkkoherran tehtävään kuuluu sekä papin perustyötä että hallinnollisia tehtäviä, joten laaja osaaminen ja itsensä kehittäminen on tärkeää. Kirkkoherralta odotetaan niin rohkeutta kuin nöyryyttäkin: välillä täytyy olla esillä ja johtaa joukkoa ja kuitenkin samalla olla työtoveri ja kristitty toisten kristittyjen joukossa. Kirkkoherralta vaaditaan hyviä yhteistyötaitoja ja kykyä sietää epävarmuutta ja epämukavuutta. Hyvän kirkkoherran ominaisuuksiin kuuluvat myös joustavuus, sosiaalisuus, luotettavuus ja taito luoda positiivista ilmapiiriä.

Toimit tällä hetkellä kirkkoherran virassa. Mitä haasteita Ylivieskan seurakunnan johtaminen ja hallinto mielestäsi asettavat?

Ylivieska on hyvän kokoinen seurakunta, suurempi kuin nykyinen virkapaikkani. Siinä riittää siis sekä perusseurakuntatyötä että hallintoa. Uuden kirkon rakentaminen vaatii kaikkien ponnistusta ja sen hankkeen eteenpäin vieminen ottaa oman tilansa viran hoidossa. Työyhteisöön kuuluu laaja joukko eri alojen osaajia ja yhteishengen ja yhteyden vaaliminen on myös tärkeää. Rovastikuntaan mahdollisesti muodostettava seurakuntayhtymä, taloudelliset haasteet kirkossa ja kirkon uudistukset ovat lähivuosien prosesseja, jotka tuovat muutoksia rakenteisiin ja edellyttävät toimenpiteitä myös Ylivieskassa. Tämän ajan asettamat haasteet kirkolle ylipäätään vievät pohtimaan uusia tapoja toimia ja vahvistaa ihmisten kristillistä identiteettiä.

Näkemyksesi seurakunnan hengellisestä johtamisesta?

Hengellinen johtaminen merkitsee minulle sitä, että kirkkoherra pitää esillä evankeliumia, huolehtii siitä, että seurakunnan jumalanpalveluselämä ja koko toiminta avaa rikkaalla tavalla uskoa ihmisille ja rohkaisee seurakuntalaisia elämään tätä uskoa todeksi. Kirkkoherran tulee myös olla sillanrakentaja erilaisten ryhmien välillä.

Mitä haluat sanoa äänestäjille?

Tutustukaa meihin ehdokkaisiin, valitkaa sopivin ja äänestäkää - rukouksen merkitystä unohtamatta!

Mieleenpainuvin kokemus pappisuraltasi?

Ne kerrat, kun olen pappina saanut olla kuolevien vierellä aivan viimeiseen henkäykseen asti, ovat olleet syvästi koskettavia hetkiä.

Mitä ajatuksia Ylivieskan seurakunnan toiminta-ajatus ”Lähelle ihmistä – lähelle Jumalaa” sinussa herättää?

Kuulen sen ylivieskalaisena toisintona rakkauden kaksoiskäskystä, joka kehottaa rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseään. Meidät on luotu elämään lähelle toista ihmistä ja lähelle Jumalaa, ja sitä kohti meidän tulee kasvaa. Yhteydessä toisiimme ja Jumalaamme löydämme elämän merkityksen. Seurakunnan tehtävä on julistaa sitä ja sitoutua siihen.