Sinä valitset uuden kirkkoherran - Tervetuloa äänestämään!

Kuvat: Jussi Leppälä

Ehdokkaiden esittelylinkit:

Eijan videoesittely, esittäytyminen, vaalisaarna ja Tapulin juurelta-blogi

Merjan videoesittely, esittäytyminen, vaalisaarna ja Tapulin juurelta-blogi

Mirvan videoesittely, esittäytyminen, vaalisaarna ja Tapulin juurelta-blogi

Kirkkoherraehdokkailta kysyttyä

Mitä haasteita Ylivieskan seurakunnan johtaminen ja hallinto mielestäsi asettavat?

Eija Nivala: Kirkon rakentaminen on lähivuosien mielenkiintoinen erityishaaste. Vaikka Ylivieskan seurakunnan verotulojen kertymä on tällä hetkellä kohtuullisen hyvä ja vakaa, myös jatkossa tarkan talouden on oltava vastuullisen johtamisen keskiössä. Pidän tärkeänä luottamuksen ja yhteyden vaalimista niin työntekijöiden, luottamushenkilöiden, seurakuntalaisten kuin eri herätysliikkeitten kanssa unohtamatta kappeliseurakuntaa.

Merja Jyrkkä: Jokaisessa seurakunnassa on omat haasteet. Ulkopuolisena en tiedä Ylivieskan seurakunnan kipupisteitä, mutta oletettavasti isoin haaste on uuden kirkon rakentaminen. Tavoite on rakentaa eri-ikäisille ylivieskalaisille rakas uusi temppeli. Rakennusprojektista ei selviä ilman asiantuntijoita.  Siikalatvaan verrattuna Ylivieskassa on vähintään kaksinkertainen budjetti ja työyhteisön koko. Nämä tuovat haastetta.

Mirva Ahola: Ylivieska on hyvän kokoinen seurakunta, suurempi kuin nykyinen virkapaikkani. Siinä riittää siis sekä perusseurakuntatyötä että hallintoa. Uuden kirkon rakentaminen vaatii kaikkien ponnistusta ja sen hankkeen eteenpäin vieminen ottaa oman tilansa viran hoidossa. Työyhteisöön kuuluu laaja joukko eri alojen osaajia ja yhteishengen ja yhteyden vaaliminen on myös tärkeää. Rovastikuntaan mahdollisesti muodostettava seurakuntayhtymä, taloudelliset haasteet kirkossa ja kirkon uudistukset ovat lähivuosien prosesseja, jotka tuovat muutoksia rakenteisiin ja edellyttävät toimenpiteitä myös Ylivieskassa. Tämän ajan asettamat haasteet kirkolle ylipäätään vievät pohtimaan uusia tapoja toimia ja vahvistaa ihmisten kristillistä identiteettiä.

Viesti äänestäjille?

Eija Nivala: Ylivieskan seurakunta on yhteisö, jossa on seurakuntaansa rakastavia seurakuntalaisia, osaavia luottamushenkilöitä ja sitoutuneita työntekijöitä. Seurakuntalaiset valitsevat kirkkoherransa suorassa vaalissa. Älä jätä tätä mahdollisuutta ja jäsenoikeutta käyttämättä.

Merja Jyrkkä: Ylivieskalaiset saavat tänä vuonna äänestää kaksi kertaa, se on etuoikeus. Olen käytettävissä Ylivieskan seurakunnan palvelukseen.

Mirva Ahola: Tutustukaa meihin ehdokkaisiin, valitkaa sopivin ja äänestäkää - rukouksen merkitystä unohtamatta!