Ylivieskan kirkkovaltuusto hyväksyi ylijäämäisen tilinpäätöksen ja tutustui kirkon suunnittelun tilanteeseen

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 22.5.2018:

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi vuoden 2018 Tasekirjan toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen sekä myönsi tili- ja vastuuvapauden asianosaisille. Toimintavuotta 2017 sävytti kirkon arkkitehtuurikilpailu, Kirkkotalakoot, toimintastrategian päivitys sekä uskonpuhdistuksen 500- ja itsenäisyyden 100-juhlavuosi tapahtumineen.

Tilinpäätös oli 155.608 euroa ylijäämäinen. Kirkollisverot toteutuivat 98,1 %. Vuosikatteeksi saatiin 471.407 euroa. Investoinneista merkittävimpiä olivat Heikkilän ja Raudaskylän kappeleiden portaat sekä ukkopiirin toteuttama Törmälän leirikirkko.

Kirkon rakentamisen nykytilannetta kirkkovaltuutetuille selvittivät projektipäällikkö Eero Moilanen ja pääsuunnittelija, arkkitehti Kimmo Lintula. Moilanen painotti, että kirkko on enemmän kuin rakennus, jonka suunnittelussa ja rakentamisessa korostuu yhdessä tekeminen ”yhdessä enemmän”-periaatteella. Tavoitteena on huippusuoritus taloudellisesti, paikallisesti, turvallisesti, kestävästi ja toimivasti. Tilaaja kilpailuttaa kaikki suunnittelijat rakentajat erikseen. Urkujen suunnittelu, hankinta ja rakentaminen etenee samaan aikaan rinnalla. Kehitysvaihe alkaa elokuussa. Tähän suunnitteluun osallistuvat tilaajan ja arkkitehdin lisäksi valitut tarjouspyynnön jättäneet. Päätös rakentajista tehdään syyskuussa, jonka jälkeen kehitysvaiheen suunnittelu jatkuu. Varsinainen päätös toteutusvaiheen käynnistämisestä tehdään vuodenvaihteen jälkeen.

Pääsuunnittelija, arkkitehti Kimmo Lintula esitteli suunnittelun nykytilannetta. Suunnitelmia on tarkennettu seurakunnan eri työalojen kanssa. Kirkontornin paikaksi ollaan esittämässä palaneen tapulin läheisyyttä vanhan kirkon pääoven edustalle. Massiivikivestä tehty kirkkorakennus ei tarvitse eristeitä ja ilmastointi on painovoimainen.