Uudet kasvot tutuksi – esittelyssä vs. seurakuntapastori Niko Salminen

Kuva: Jussi LeppäläKuka olet?
Niko Salminen, diakoniapastorin viransijainen, perheenisä ja aviomies, kotoisin Rovaniemeltä.

Luonteenpiirteesi?
Rehti ja reipas. Asiallinen, mutten vakavamielinen. Dogmaattinen, mutten pilkuntarkka, humoristinen, mutten aseta kaikkea naurunalaiseksi. Pyrin aina etenemään myllerryksestä selkeyteen.

Keitä perheeseesi kuuluu?
Rakas vaimo ja vähän yli 10 kuukautta vanha esikoispoikamme. Perheessämme on lisäksi lemmikkejä; yksi koira ja kaksi kaniinia.

Minkä kirjan luit viimeksi?
Laulun matka virreksi – Kertomuksia virsikirjan lisävihkosta sekä lähihistoriaa käsittelevän ”Ysärikirjan”.

Mielimusiikkisi?
Musiikkimakuni on todella laaja, vain kotimainen rosvoräppi ei siihen mahdu. Enimmäkseen kuuntelen musiikkia rankemmasta rokista konemusiikin eri vivahteisiin. Hengellisen musiikin puolella jotkut ovatkin jo saattaneet huomata rakkauteni virsiin. Minusta virret saavat elää myös muodoltaan ja on hienoa kuulla erilaisia, rohkeitakin tulkintoja niistä. Olisi hienoa kuulla virsiä nykymusiikiksi sovitettuna! Tapaan etsiä myös hengellisiä teemoja tavan populaarimusiikista, siis katsoa laulujen sanoituksia ristin valossa.

Kuva: Jussi LeppäläMitä harrastat?
Tykkään lenkkeillä ja pelata videopelejä. Myös luonnossa liikkuminen on minulle tärkeää.

Milloin olet onnellinen?
Useimmiten. Elämä on hyvää.

Mikä saa sinut ärtymään?
Epäoikeudenmukaisuus ja ihmisen ahneus, joka näkyy kaikenlaisena suhmurointina ja oman edun tavoitteluna toisten kustannuksella niin yksilön kuin yhteiskunnallisen päätöksenteon tasolla. Toisaalta myös henkinen laiskuus olla ottamatta asioista selvää saa sisäisen opettaja-minäni ärtymään.

Miten ja miksi olet päätynyt seurakuntaan töihin?
Olen elämäni varrella kohdannut monia hienoja pappeja ja saanut heiltä kipinän tähän työhön. Varusmiespalveluksessa palvelin puolustusvoimien kirkollisessa työssä. Opiskeluaikana työskentelin kesä- ja kausiteologina useamman kerran. Kaikki kokemukseni vahvistivat tuntemusta siitä, että voisin palvella toisia nimenomaan papin tehtävissä. Pappisvihkimykseni oli 2016 keväällä Kuopiossa ja ensimmäinen työpaikkani Enossa, Joensuun kupeessa. Ylivieskassa aloitin työt syksyllä 2017. Nykyajankin ihminen kaipaa sanomaa rakastavasta Jumalasta vastapainoksi aikamme tyhjyydelle ja kylmyydelle.

Mistä pidät eniten työssäsi?
Minusta parasta papin työssä on se, että työssäni saan kohdata ihmisiä Jumalan Sanan kautta erilaisissa tilanteissa ja elämänvaiheissa. On hienoa saada tehdä näin tärkeää työtä ja olla läsnä ihmiselämän iloissa ja suruissa rinnalla kulkien ja tuoden Jumalan Sanan valoa niihin elämän hetkiin.

Mitä odotat seurakuntalaisilta ja työkavereilta?
Seurakuntalaisilta toivon rehtiä palautetta ja hyvän Jumalan tahdon etsimistä yhdessä. Työtovereilta odotan hyvin alkaneen työtoveruuden jatkumista ja yhdessä otettuja loikkia mukavuusalueen ulkopuolelle; seurakuntalaisten parhaaksi ja Jumalan kunniaksi.

Millaisia haasteita ja painopisteitä näet omassa työssäsi?
Yhteiskunnan ja talouden muutokset heijastuvat herkästi diakoniatyöhön. Hyvinvointiyhteiskunnan tukiverkkojen purkaminen ja itse pärjäämisen eetoksen korostuminen luovat lisää paineita diakoniatyölle. Systeemin ongelmia pyritään tehokkaasti ulkoistamaan yksilön syyksi. Diakoniatyön itseymmärrykseen on aina kuulunut auttaa heitä, joita kukaan muu ei auta. Nykyään tarvitaan diakoniassa korostetun kannustavaa ja tukea antavaa työotetta, joka antaa yksilölle uusia voimavaroja nousta vaikeuksista ylös. Samalla tarvitaan diakoniasta tuttua herkkää kuuntelua ja lämmintä läsnäoloa, jotka vahvistavat toivon näköaloja.

Minkä asioiden puolesta haluat tehdä töitä?
Jumalan valtakunnan esiinmurtautumisen puolesta. Ihmisten oman vastuun ja vapaaehtoisen auttamisen heräämisen puolesta. Hyvän sanoman eteenpäin viemisen ja kestävän perinteen edelleen viemisen puolesta.

Voimanlähteesi?
Perhe ja läheiset, kahvi, rukous, musiikin kuuntelu sekä huumori ja ilo.

Mitä odotat elämältä?
Oppimisen kokemuksia läheltä ja kaukaa, syventymistä Jumalan tuntemisessa ja rauhaisaa ja kehittävää perhe- ja työelämää.

Unelmasi?
Elää hyvin ja päästä perille.

Kuva: Jussi Leppälä