Seurakuntavaalit 2018 lähestyvät - nyt on aika asettua ehdokkaaksi

Neljän vuoden välein pidettävät seurakuntavaalit järjestetään marraskuussa 2018. Tavoitteena on saada jokaiseen seurakuntaan kaikenikäisiä, erilaisissa elämäntilanteissa eläviä ja useita aloja edustavia luottamushenkilöitä, jotka antavat kokemuksensa ja näkemyksensä seurakunnan käyttöön.

Seurakuntavaalit ovat valtakunnalliset vaalit, joissa jo vaalipäivään 18.11.2018 mennessä 16-vuotiailla on äänioikeus. Seurakuntavaalien teemana on tällä kertaa Minun kirkkoni.

Mitä luottamushenkilö tekee

Seurakuntavaaleilla valitut luottamushenkilöt ovat päättämässä, vaikuttamassa, ideoimassa ja kehittämässä seurakunnan toimintaa kirkkovaltuustossa, kirkkoneuvostossa, kappelineuvostossa ja johtokunnissa.

Luottamushenkilöt päättävät esimerkiksi seurakunnan kirkollisveroprosentista, talousarvioista ja monista muista talousasioista; rakennushankkeista; avustuksista; monista työntekijävalinnoista ja uusista viroista; seurakunnan toiminnan painotuksista sekä seurakunnan tilojen käytöstä.

Luottamushenkilöt äänestävät myös kirkolliskokousvaaleissa eli valitsevat päättäjät kirkon ylimpään päättävään elimeen.

Kuka voi olla ehdokas

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka täyttää 18 vuotta viimeistään 18.11.2018, on seurakunnan jäsen viimeistään 17.9.2018, antaa kirjallisen suostumuksen ehdokkaaksi asettumisesta ja on kristillisestä vakaumuksestaan tunnettu.

Vaaleihin asetetaan useammasta ehdokkaasta koostuvia ehdokaslistoja. Ehdokaslistan voi perustaa valitsijayhdistys, johon kuuluu vähintään kymmenen seurakunnan äänioikeutettua jäsentä. Ehdokas ei voi olla oman seurakunnan työntekijä. Ehdokasasettelu päättyy 17.9. Tietoa valitsijayhdistyksistä ja valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjoja saa kirkkoherranvirastosta tai sellaisen voi tulostaa verkosta osoitteesta http://info.seurakuntavaalit.fi/vaalien-jarjestaminen/vaaliasiakirjat.