Vielä ehdit ehdokkaaksi seurakuntavaaleihin

Kiinnostaako sinua vaikuttaminen omassa seurakunnassasi? Haluaisitko uudistaa toimintaa? Asetu rohkeasti ehdolle, huomisen kirkkoa tehdään nyt.

Seurakuntavaaleissa 18.11.2018 valitaan seurakuntaasi uudet luottamushenkilöt nelivuotiskaudeksi 2019 - 2022. He päättävät mm. siitä, ketkä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, minkälaista toimintaa seurakunnassa järjestetään ja mihin seurakunnan rahoja käytetään. Kirkon ja muiden tilojen rakentamiseen ja peruskorjaukseen liittyvät päätökset tehdään kirkkovaltuustoissa. Luottamushenkilöt valitsevat myös maallikkoedustajat kirkolliskokouksen, joka on koko kirkon korkein päättävä elin.

Ehdokkaiksi tarvitaan kaikenikäisiä, eri tavoin ajattelevia seurakuntalaisia. Viime vaaleissa valituista luottamushenkilöistä alle 30-vuotiaita oli vain 6 % (lähde: Kirkon tutkimuskeskus). Vielä ehdit ehdokkaaksi, sillä ehdokasasettelu päättyy 17.9.2018. Kysy seurakuntasi ehdokaslistoista ja yhteyshenkilöistä kirkkoherranvirastosta tai nykyisiltä luottamushenkilöiltä ja etsi itsellesi sopiva lista. Listoja perustavat valitsijayhdistykset, joiden taustalla voi olla herätysliike tai poliittinen puolue, usein myös jokin teema tai ajatusmaailma. 10 äänioikeutettua jäsentä voi perustaa oman valitsijayhdistyksen, joka voi asettaa vaaleihin ehdokkaita.

Lisää seurakuntavaaleista