Uudet kasvot tutuksi – esittelyssä diakoni Marjaana Juola

Kuva: Jussi LeppäläKuka olet?  Marjaana Juola, sosionomi AMK diakoni eli diakoniatyöntekijä.

Luonteenpiirteesi? Positiivinen, toiveikas, utelias elämälle ja innostun helposti

Keitä perheeseesi kuuluu? Puoliso ja tyttäret sekä koira

Minkä kirjan luit viimeksi? Soili Poijulan Surutyö, liittyy työhön ja tulevaan sururyhmäohjaajakoulutukseen

Mielimusiikkisi? Kuuntelen laajalla skaalalla mielentilan mukaan

Mitä harrastat? Käsitöitä, lukemista, yhdistystoimintaa

Milloin olet onnellinen? Joka päivä. Joka päivästä löytyy asioita, joista voi olla kiitollinen.

Mikä saa sinut ärtymään? Välinpitämättömyys ja epäoikeudenmukaisuus, oman edun tavoittelu heikompien kustannuksella

Miten ja miksi olet päätynyt seurakuntaan töihin? Rukousvastaus, jota lähdin seuraamaan. Vuosien koulutuksen jälkeen olen tässä paikassa, tekemässä työtä, johon en todennäköisesti olisi muuten osannut, mutta jossa voin käyttää kaikkea matkan varrella kokemaani ja oppimaani ja josta nautin täydestä sydämestäni.

Mitä diakoniatyöhösi kuuluu?Diakoniatyö on asiakastyötä, vapaaehtoistoiminnan ohjaamista sekä verkostotyötä ja vaikuttamistoimintaaVastaanottotyössä kohtaan ihmisiä erilaisissa vaikeissa elämäntilanteissa, kuuntelen, ohjaan ja neuvon, kotikäynneillä kohtaan vanhuksia tai yksinäisiä, teen syntymäpäiväkäyntejä, ohjaan kerhoja ja kokoan vapaaehtoistoimintaa.

Mistä pidät eniten työssäsi? Diakoniatyössä kohdataan elämän koko kirjo. Työn jakaminen kollegoiden kanssa.

Mitä odotat seurakuntalaisilta ja työkavereilta? Yhteydenottoja erilaisissa elämäntilanteissa ja työkavereilta hyvän yhteistyön jatkumista.

Millaisia haasteita ja painopisteitä näet omassa työssäsi? Ongelmien kasaantuminen ja periytyminen, avun saamisen sirpaleisuus yhteiskunnassa. Apua pitää osata hakea, sitä ei tulla tarjoamaan. Nykyään tuntuu, että sitä pitäisi osata myös vaatia.

Minkä asioiden puolesta haluat tehdä töitä? Toivon ja luottamuksen välittäminen

Voimanlähteesi? Perhe, ystävät, kauniit asiat, joita voi nähdä pienessäkin, usko ja rukous

Mitä odotat elämältä? Voisi säilyttää elämää ihmettelevän ja ihailevan asenteen