Ylivieskan uusi kirkkovaltuusto valitsi seurakunnan päättäjät

Kirkkovaltuuston puheenjohtajaksi alkaneeksi vuodeksi valittu Kalle Luhtasela muistutti, että Ylivieskan kirkon torni on länsipäässä. Se kertoo kirkon yhteiskunnallisesti merkittävästä asemasta. Kirkko on haluttu nostaa kylän keskukseksi. Kirkkovaltuuston tehtävänä on huolehtia länsipään tornin asemasta, siitä että kirkko on kutsuva ja näkyvä.

Ensimmäiseen kokoukseensa keskiviikkona 24.1. kokoontunut Ylivieskan seurakunnan uusi kirkkovaltuusto valitsi vuodeksi 2007 varapuheenjohtajakseen Heikki Kalapudaksen Merijärveltä.

Kirkkoneuvostoon valittiin kaksivuotiskaudeksi 2007-2008 (suluissa varajäsen) varapuheenjohtajaksi Pekka Similä (Iina Matikainen), jäseniksi Tuomo Haikola (Tuomo Sallinen),  Rauha Isotalus (Leena Ojala), Sakari Sorvisto (Rainer Hämeenkorpi), Kirsi Yli-Olli (Hannele Alasuutari), Maija-Liisa Kitinoja (Sauli Impola), Hannele Laitala (Leena Salin), Martti Nuorala (Ismo Iso-Heiniemi). Kirkkoneuvoston puheenjohtajana toimii kirkkoherra.

Johtokuntien jäsenet valittiin koko valtuustokaudeksi 2007-2010 (varajäsenet suluissa).

Julistustyön johtokunta:

puheenjohtaja Teija Autio (Terttu Mällinen), jäsenet Rainer Hämeenkorpi (Johanna Hietala), Kerttu Illikainen (Reetta Nummela), Iina Matikainen (Sari Sorvisto), Toivo Savukoski (Tapani Hakala), Miika Sumela (Soini Mattila), Aimo Tanska (Leevi Saukko)

Diakoniatyön johtokunta:

puheenjohtaja Hannu Heikkilä (Paula Ollila), jäsenet Timo Katainen (Anna-Raita Hintikka), Saara Saukko (Piia Saukko), Tuula Tuomikoski (Hannele Alasuutari), Aini Latvakoski (Heikki Kalapudas), Tuomo Sallinen (Juha Vähäkangas), Tuomo Vähäkangas (Veikko Olmala).

Lapsityön johtokunta:

puheenjohtaja Sari Sorvisto (Päivi Vainiotalo), Ritva Pärkkä (Anne Jokela), Eero Virtanen (Hannu Rautakoski), Pasi Kiiskilä (Ilkka Alasuutari), Milla-Maria Miettilä (Aune Raudaskoski), Hilkka Saulio (Anna-Maija Heikkilä), Jyrki Seppä (Juha Saari).

Nuorisotyön johtokunta:

puheenjohtaja  Timo Matinlauri (Kalle Luhtasela), jäsenet Hannele Alasuutari (Tuula Isokoski), Mikko Himanka (Hannu Rautakoski), Mauri Löytynoja (Mirva Hannula), Päivi Vainiotalo (Timo Rahja), Tiina Yppärilä (Eija Hiitola), Kirsi Herranen-Somero (Milla-Maria Miettilä).

Lähetystyön johtokunta:

puheenjohtaja Soini Mattila (Miika Sumela), jäsenet Pille Nevala (Marketta Känsälä), Reetta Nummela (Iina Matikainen),  Terttu Kela (Olli Hiitola), Ilkka Repo (Reino Pylväs), Alpo Viitanen (Terttu Mällinen), Silja Visuri (Leila Papunen).

Merijärven kappelineuvosto:

Heikki Kalapudas (Eero Pohjanen), Leena Ojala (Kaija Prittinen), Ritva Pärkkä (Tiina Yppärilä), Toivo Savukoski (Heikki Myllylä), Matti Saukko (Erkki Härö), Saara Saukko (Anna-Kaija Toppila). Puheenjohtajana toimii kappalainen Pekka Uotila.

Suhteellisten vaalien lautakunta:

Rainer Hämeenkorpi (Soini Mattila), Erkki Härö (Matti Saukko), Maija-Liisa Kitinoja (Tuomo Vähäkangas).

Tilintarkastajat:

JHTT-yhteisö (kirkkoneuvosto esittää), Pekka Nikula (Kari Löfbacka), Riitta-Maija Maarala (Kaija Mikkola)

Kiinteän ja irtaimen omaisuuden tarkastajat:

Tapani Niskanen (Eero Rahkola), Kaija Arhio (Matti Kiuru), Alpo Viitanen (Elsi Kaarlela),

Ylivieskan seurakunnan edustajaksi Kalajoen rovastikunnan yhteistyön johtokuntaan valittiin Timo Määttä (Pekka Uotila). Luottamushenkilöiden tehtävään siunaaminen on kirkossa 25. helmikuuta messun yhteydessä. Luottamushenkilöiden ja työntekijöiden yhteinen ”koulutuksen ja kohtaamisen ilta” järjestetään 22. helmikuuta Suvannon kappelissa. Luottamushenkilöiden koulutuspäivä 31.3. Suvannon kappelissa. Ensimmäinen kirkkoneuvoston kokous on 8.2. Puheenjohtaja muistutti valtuutettuja myös toukokuussa Turussa pidettävistä Kirkkopäivistä.

Suurin haaste seurakuntakeskuksen tulevaisuus

Seurakuntakeskuksen korjaus- ja rakennushankkeen asiantuntija Vesa Östberg selvitti valtuutetuille Seurakuntakoti Marian ja Toimitalo Pietarin tutkimusvaiheita. Pietarin osalta tutkimukset on tehty ja sen kustannusarvio on 1,8 milj. euroa, jos puolet talosta puretaan ja toinen puoli remontoidaan. Koko talon uudisrakennus nykyisessä muodossaan maksaisi 2,4 milj. euroa. Pietarin vanhimmilla osilla pitäisi olla tiiliputkisalaojitus. Joiltain osin on remonteiden yhteydessä salaojituksia tehty, mutta ne ovat erittäin puutteellisia. Marian osalta kaikki tutkimustulokset eivät ole vielä tulleet, mutta korjauksia tehdään jo emännän toimistossa. Tarkoitus on vielä lämpökuvata Marian puoli, josta nähdään mahdolliset lämpövuodot.

Työntekijät ovat kartoittaneet työalojen tilatarpeet tulevaisuudessa. Nuorisotyön rovastikunnallinen virka sijoitetaan Ylivieskaan. Myös seurakuntien taloushallinnon yhteistyö saattaa aiheuttaa lisätilatarpeita tulevaisuudessa. Tilasuunnittelutyöryhmä on tuonut esille vahvana vaihtoehtona Heikkilän pappilan tontin, joka antaisi enemmän tilaa suunnittelulle ja tulevaisuuden tarpeille 5000 neliön rakennusoikeudella. Rakennuskaavan pohjalta neuvottelut ovat käynnissä kaupungin ja terveyskeskuksen kanssa. Kirkkovaltuutetut keskustelivat paikkavaihtoehdosta ja talouspäällikön mielestä paikka pitäisi päättää mahdollisimman pian.

Kirkkoherran ja talouspäällikön mielestä seurakunnan korvaavat tilat TopPoint-liiketalossa ja meijerillä ovat osoittautuneet erittäin hyviksi. Vuosivuokra korvaavista tiloista on noin 80.000 euroa.

Seurakunta on varautunut kuluvana vuonna Seurakuntakeskuksen remonttiin ja rakentamiseen noin 1,5 milj. eurolla, josta lainarahan osuus on 1,150 milj.

Tuomo Vähäkangas teki aloitteen väliaikaisten hautaristien käyttöönotosta. Aloitteen oli allekirjoittanut myös Maija-Liisa Kitinoja, Milla-Maria Miettilä ja Teija Autio.