Tasaus–keräys 2018 tukee henkistä hyvinvointia konfliktien ja luonnonkatastrofien runtelemissa maissa

Syyskuun 23. päivänä vietetään syyspäiväntasausta. Tasaus on Suomen Lähetysseuran vuosittainen kampanja, jolla tuetaan heikoimmassa asemassa olevia ympäri maailmaa. Tasaus-kampanja syntyi vuonna 1992 kevät- ja syyspäivän-tasauksien innoittamana.

Valo jakaantuu tasaisesti maailmaan kaksi kertaa vuodessa, syys- ja kevätpäivän-tasauksina, jolloin auringon keskipiste siirtyy eteläiseltä tähtitaivaalta pohjoiselle. Tasauksen tarkoitus on muistuttaa, että globaali hyvinvointi ei jakaudu tasaisesti edes silloin. Kampanjan tavoite on pyrkiä tasaamaan globaalia hyvinvointia keräämällä lahjoituksia heikoimmassa asemassa olevien hyvinvoinnin edistämiseksi.

Tänä vuonna lahjoituksilla tuetaan henkistä hyvinvointia ja pyritään lisäämään tietoisuutta mielenterveydestä muun muassa Kolumbiassa, Nepalissa, Etiopiassa, Taiwanissa, Zimbabwessa ja Lähi-idässä. Luonnonkatastrofi, konflikti tai sota voivat lamauttaa ja jättää syviä jälkiä ihmismieleen. Kolumbiassa autetaan yli 50 vuotta kestäneen sisällissodan uhreja, sekä yli 7 miljoonaa pakolaista. Nepalissa puolestaan viime vuosien maanjäristykset ovat jättäneet jälkensä ihmisiin ja aiheuttaneet pelkotiloja. Varsinkin lapset ovat hauraimmassa asemassa ja lähes joka neljäs lapsi asuu maassa, jota on kohdannut konflikti tai katastrofi.

Samalla, kun auringon valo jakautuu tasaisesti maapallolle, Tasaus pyrkii tuomaan valoa ja toivoa heille, joiden elämiin katastrofit, sodat ja konfliktit ovat jättäneet pitkät varjot.

Ylivieskan seurakunta järjestää Tasaus –lipaskeräyksen lauantaina 22.9. Halpahallin edustalla klo 9.30-12.30.