Seurakunnan vapaaehtoistyössä on tarjolla ihmisen kokoisia tehtäviä

Tule mukaan tekemään yhdessä!

Ylivieskan seurakunnassa vietetään vapaaehtoistoiminnan päivää lauantaina 6.10. toimitalo Pietarissa. Päivään kutsutaan kaikkia vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneita mutta erityisesti sinua, joka haluaisit toimia vapaaehtoisena erilaisissa tehtävissä ja ehkä mietit millaisia tehtäviä olisi tarjolla. Vapaaehtoistoiminnan päivässä eri työalat kertovat toimintamahdollisuuksista ja päivän yhteydessä voit kertoa toiveesi, millainen toiminta olisi juuri sinulle sopivaa.  Tehtävät ovat erilaisia ja siksi myös toimimaan tarvitaan erilaisia ja eri-ikäisiä ihmisiä. Vapaaehtoistoiminta voi olla kertaluonteisia talkoo- ja auttamistehtäviä tai vastaavasti toimintaa, johon toivotaan pidempiaikaista sitoutumista. Vapaaehtoistoiminnassa jokainen teko on tärkeä ja siinä saa toimia tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin. Vapaaehtoistoiminta tarjoaa mielekästä tekemistä, iloa, virkistystä, mahdollisuuden auttaa ja osallisuuden kokemuksen.

Tervetuloa Ylivieskan seurakunnan vapaaehtoistoiminnan päivään lauantaina 6.10. klo 10-14 toimitalo Pietarin kokoushuone Bäckmanniin!

Tällä hetkellä tarjolla olevia tehtäviä

Tuomas Salo

Hauskoja hetkiä messubändissä

Tuomas Saloon ollut vapaaehtoisena nuorten messubänditoiminnassa. Hän kertoo, että messubänditoiminta on rentoa säestämistä ja laulamista nuorisotyön tilaisuuksissa, esimerkiksi nuorekkaissa iltakirkoissa. Tuomasta on kysytty mukaan toimintaan ja hän on mielellään lähtenyt siihen. Messubänditoiminta on antanut hauskoja hetkiä sekä varmuutta säestämiseen, ja toiminnan kautta Tuomas on oppinut uusia Nuoren seurakunnan veisukirjan lauluja. Kitara on Tuomas Salon, pääsoitin, mutta messubändissä hän on päässyt kokeilemaan myös muitakin soittimia.

Vuokko PasanenHyvää mieltä askartelemalla

Vuokko Pasanen käy Olkkari-illoissa askartelemassa. ”Olen ollut vapaaehtoisena pari vuotta. Luin lehdestä, että Olkkari-illoissa askarrellaan ja tehdään käsitöitä. Innostuin heti ja olen toiminut vapaaehtoisena pari vuotta. Järjestelen työvuoroni niin, että pääsen mukaan toimintaan. Minulle tulee hyvä mieli, kun voin olla hyödyksi. Olkkari-illoissa askarrellaan kortteja ja kudotaan lapasia ja sukkia.”

Jumalanpalvelusryhmässä eletään yhteistä messua

Marja ja Mikko HimankaMarja ja Miko Himankaovat mukana yhdessä jumalanpalvelusryhmässä, joka osallistuu messun toteuttamiseen n. neljä kertaa vuodessa. ”Jumalanpalvelus ei ole enää papin yksinpuhelu, vaan vapaaehtoisille riittää monenlaista tekemistä kahvin kaadosta rukouksiin, tekstien lukuun ja powerpoint-esityksiin. Kun perheessämme musisoidaan paljon, sitä kautta on tullut myös monia vastuita laulamisen ja soittamisen saralla eri tilaisuuksissa.

Muutimme Ylivieskaan 1995, ja siitä lähtien olemme olleet vuosien mittaan eri tehtävissä seurakunnassa niin toiminnassa kuin luottamustehtävissäkin. Ensimmäiset kutsut taisivat liittyä pyhäkouluihin, kun lapset olivat pieniä. Myöhemmin olimme mukana avioparityössä ja Suvantomessuissa, lipaskeräyksissä jne.

Jumalanpalveluselämän rakentaminen yhdessä on tuntunut hyvältä. Ihmisen usko tuppaa näivettymään irrallisena. Tämä aika vie meidät helposti etäälle toisistamme ja Jumalasta. Seurakunnan yhteydessä voimme rohkaista toisiamme ja iloita yhteydestä. Pienissäkin vastuutehtävissä voimme olla osa meitä suurempaa asiaa.

Yksinäiset kekäleet jäähtyvät, mutta yhteen pantuna ne hehkuvat lämpöä kun Hengen tuuli siihen puhaltaa. Seurakunnasta löytyy paikka ihan joka sorttiselle ihmiselle. Sinua ja osaamistasi tarvitaan.”

Kauko VisuriUkkopiirissä monenlaisia hommia ja kaikenlaisia taitoja

Kauko Visuri tuli mukaan Ukkopiiriin 1990-luvulla, kun Joonaalan kämppää tehtiin. ”Sen jälkeen, kun on jäänyt pois työelämästä, on tämä ollut tärkeä ryhmä, jonka kanssa on saanut tehdä monenlaisia hommia niin Ylivieskassa kuin ulkomaillakin. Uusi kirkko ja kirkon rauniot on työllistäneet ukkopiiriä paljon parin viimeisen vuoden aikana mm. penkit on rakennettu ja on raivattu raunioita. Aikaisempina vuosina ukkopiirin väkeä oli rakentamassa Petroskoin ystävyysseurakunnan kirkkoa.”

Pyhäkoulussa kerrotaan lapsille Jeesuksesta

Kaija Olkkonen toimii pyhäkoulunohjaajana. Sakastipyhäkoulun alkaessa silloinen seurakunnan lapsityöstä vastaava pyysi minua pitämään pyhäkoulua kertaluonteisesti ja sillä tiellä ollaan. Tehtävässäni tärkeintä on kertoa lapsille Jumalasta ja Jeesuksesta sekä vuorovaikutus lasten kanssa.

Seurakunnan vapaaehtoistoiminta

• uskon todeksi elämistä, lähimmäisenrakkautta ja yhteistä vastuuta seurakunnan tehtävästä ja toinen toisistamme
  • omien lahjojemme ja osaamisen antamista yhteiseen käyttöön
  • säännöllistä tai kertaluonteista toimintaa