Palvelevalla puhelimella juhlavuosi

Kalajoen rovastikunnassa on toimittu 40 vuotta kirkon Palvelevassa puhelimessa, joka on Suomen vanhin auttava puhelin. Palvelu on avoinna joka päivä, myös viikonloppuisin ja juhlapäivinä.

Keskusteluja käydään vuosittain koko maassa lähes 70 000. Tavallisimmat keskusteluaiheet ovat ihmissuhteet, arjen tilanne ja sairaudet. Useimmiten yhteydenottaja on yksin asuva ihminen, jolla ei ole ketään, jonka kanssa jakaa arkeaan. Päivystäjä tarjoaa soittajalle sosiaalista ja henkistä tukea, kun hän on aidosti kiinnostunut yhteydenottajan arjesta tässä ja nyt.

Päivystäjinä toimivat kirkon työntekijät ja vapaaehtoiset. Palvelevan puhelun keskusteluista 86 % hoituu vapaaehtoisten voimin.

Alueellamme toimii tällä hetkellä 68 päivystäjää. He ovat valmiita antamaan omaa aikaansa toisten ihmisten hyväksi. Päivystäjän ei tarvitse olla asiantuntija. Hän on ennen kaikkea lähimmäinen ja rinnalla kulkija.

Päivystäminen ei ole pelkästään antamista, vaan siihen sisältyy työnohjausta, koulutusta ja hyviä ihmissuhteita. Olisiko tässä Sinulle tärkeä ja haastava tehtävä, josta saat myös omaan elämääsi mielekästä sisältöä ja tekemistä?

Palvelevan puhelimen juhlavuotta vietämme työn merkeissä. Uusille päivystäjille tarkoitettu kurssi alkaa lauantaina 10.11.2018 Ylivieskassa. Ota rohkeasti yhteyttä Palvelevan puhelimen sihteeriin Sirpa Järvelään, puh. 044 711 8657 (sirpa.jarvela(at)evl.fi).