Seurakuntavaalien ennakko- ja kotiäänestyksestä

Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa toimitetaan 18.11.2018 seurakuntavaalit, joissa valitaan jäsenet seurakuntien kirkkovaltuustoihin tai seurakuntayhtymiin kuuluvissa seurakunnissayhteisiin kirkkovaltuustoihin ja seurakuntaneuvostoihin. Vaalit toimitetaan Ylivieskassa kirkkovaltuuston jäsenten vaalina. Varsinainen vaalipäivä on Suvannon kappelissa 18.11.2018 klo 11 – 20.

Ennakkoäänestyksen ajat ja paikat

6.11.–10.11.
klo 9– 18 joka päivä Toimitalo Pietarin kirkkoherranvirastossa, osoite Terveystie11 sekä alla olevissa ennakkoäänestyspaikoissa määrättyinä aikoina.

Tiistai 6.11.
klo 11 – 14 Raudaskylän Kr. Opisto, klo 12 – 15 Kotikartanon palvelukeskus, klo 16 – 19 Halpa-Halli

Keskiviikko 7.11.
klo 10 – 12 Lukio, klo 12 – 14 Centrian Ylivieskan toimipiste, klo 13 – 15 Terveyskeskus, klo 12 – 14 Merijärvi Huoltis, klo 14 – 16 Salmenranta Merijärvi, klo 16 – 19 Merijärven seurakuntakoti

Torstai 8.11.
klo 10 – 11 Suvantotupa, klo 12 – 14 Sipilän palvelukeskus, klo 15 – 18 KärkkäinenYlivieska

Perjantai 9.11.
klo 10 – 13 Seurakuntakoti Maria, klo 19 – 21 Toimitalo Pietari/nuorisotila Vitis

Lauantai 10.11.
klo 10 – 14 Prisma Ylivieska

Missä voi äänestää ennakkoon

Äänioikeutettu seurakunnan jäsen voi äänestää ennakkoon missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa Suomessa ilmoittautumalla vaalitoimitsijalle ja esittämällä henkilötodistuksensa tai muun riittävän selvityksen henkilöllisyydestään.

Kuka saa äänestää ja ketä

Äänestäjällä on oikeus äänestää sen seurakunnan ehdokaslistojenyhdistelmän ehdokasta, missä seurakunnassa hänet on 15.8.2018 merkitty läsnäolevaksi seurakunnan jäseneksi sekä äänioikeutettujen luetteloon äänioikeutetuksi (16 vuotta viimeistään 18.11.2018 täyttävä kirkon jäsen). Oman seurakunnan ennakkoäänestyspaikassa äänestäjällä on mahdollisuus tutustua ehdokaslistojenyhdistelmään. Se on julkaistu myös seurakunnan verkkosivuilla ylivieskanseurakunta.fi. Muun seurakunnan ennakkoäänestyspaikassa äänestettäessä äänestäjän on omatoimisesti otettava selvää oman seurakuntansa ehdokkaista.Lisätietoja löytyy vaalien verkkosivuilta seurakuntavaalit.fi.

Oikeus kotiäänestykseen

Äänioikeutettu, jonka kyky liikkua tai toimia on siinä määrin rajoittunut, ettei hän pääse äänestys- tai ennakkoäänestyspaikkaan ilman kohtuuttomia vaikeuksia, saa äänestää ennakolta kotonaan. Hänen tai valitsemansa henkilön on ilmoitettava kotiäänestyspyyntö vaalilautakunnalle kirjallisesti tai puhelimitse kirkkoherranvirastoon viimeistään 2.11. ennen kello 16. Kotiäänestyksen yhteydessä voi äänestää myös omaishoitaja. Kotiäänestykseen ilmoittautumislomakkeita on saatavana kirkkoherranvirastosta ja vaalien verkkosivuilta seurakuntavaalit.fi. Tavanomaisten aukioloaikojen lisäksi kirkkoherranvirasto on avoinna 2.11. kello 16 saakka. Kirkkoherranviraston puhelinnumero on 044-7118 610.