Viidesosa jäsenistä äänesti Ylivieskan seurakuntavaaleissa

Sunnuntaina 18.11. järjestettyjen seurakuntavaalien äänestysprosentti oli Ylivieskassa 20,2. Äänioikeuttaan 16 vuotta täyttäneistä, 10706 jäsenestä, käytti 2163 seurakuntalaista.

Yli puolet Ylivieskan 27-jäsenisessä kirkkovaltuustossa on uusia päättäjiä kaudella 2019-2022.

Varsinaisiksi kirkkovaltuuston jäseniksi vaaleissa valittiin (uusi = u) Pekka Similä, Jukka Hautala, Antti Lauhikari (u), Marja Himanka, Paula Haapakoski, Mauno Autio (u), Raili Peltokorpi (u), Leo Mehtälä, Kalle Luhtasela, Samuli Savela (u), Tarja Koutonen (u), Merja Jaakola, Kirsi Herranen-Somero, Liisa Nivala (u), Antero Saulio, Mari Rättyä (u), Markku Autio (u), Sakari Sorvisto (u), Aarne Härö (u), Olli Hiitola, Reino Junttila (u), Anna Raudaskoski (u), Ville Siirtola (u), Juhani Isotalo, Annika Kaivosoja (u), Ritva Nauha ja Antti Rahja.

Naiset jäävät tulevalla kaudella vähemmistöön suhdeluvun ollessa miesten eduksi 16-11. Valtuustokauden merkittävin asia, päätös uuden kirkon rakentamisesta, tulee uuden kirkkovaltuuston päätettäväksi heti vuoden alussa.

Linkki vaalituloksiin

Kuva: Jussi Leppälä

Vaalipäivän äänten laskeminen käynnistyi vaalilautakunnan toimesta välittömästi uurnan tyhjentämisen jälkeen noin klo 20.03.