Kirkkovaltuusto valitsi Kesolan kappalaiseksi ja Toivoniemen talousjohtajaksi

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 10.12.2018:

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto valitsi lippuäänestyksen jälkeen kirkkoneuvoston esittämän Jukka Kesolan avoimena olleeseen kappalaisen virkaan. Keskustelun aikana Pekka Similä ja Roope Rantala esittivät Olli Luhtaselan valintaa. Äänestyksessä Jukka Kesola sai 16 ääntä ja Olli Luhtasela 5 ääntä.

Avoimena olleeseen Ylivieskan ja Sievin seurakuntien talousjohtajan virkaan kirkkovaltuusto valitsi kirkkoneuvoston esittämän Kaisa Toivoniemen.

Uuden tilikauden tulosarvio ylijäämäinen

Kirkkovaltuusto hyväksyi seurakunnan ensi vuoden toiminta- ja taloussuunnitelman. Toiminta jatkuu entisessä laajuudessaan mahdollisesta kirkon rakentamisen alkamisesta huolimatta. Tilikauden tulos on arviossa 68.000 euroa ylijäämäinen. Talousarvio perustuu edelleen 1,75 % kirkollisveron tuottoon. Käyttötalousmenot ovat suunnilleen ennallaan. Palkat on laskettu sovittujen korotusten mukaisesti. Kirkon rakentaminen on kahden tulevan vuoden suurin investointi, johon ensi vuonna on varattu viisi ja vuonna 2020 neljä miljoonaa. Lisäksi Merijärven hautausmaan laajennukseen on varattu 20 000, kappeleiden kellareiden täyttöön 5 000 ja Suvannon kappelin katon kuntotarkistukseen 10 000 euroa. Lainan lyhennyksiin on varattu 284 000 euroa, joka vastaa seurakunnan vuosittaista lainanmaksukykyä.. Pitkäaikaista lainaa on jäljellä n. 2,5 milj. euroa. Metsätalouden tuloiksi on arvioitu 50 000 euroa.

Leo Mehtälä kertoi Kirkkotalakoot-maratonin olevan vähän yli puolivälissä. Koossa on 585.000 euroa. Suurimmat lahjoitukset ovat tulleet seurakunnilta, n. 217.000 euroa. Yrityksiltä lahjoituksia on tullut noin 86.000. Noin puolet kaikista lahjoituksista on tullut yksityisiltä.

Tiivistys menneestä valtuustokaudesta

Kirkkovaltuuston puheenjohtaja Kalle Luhtasela piti katsauksen kuluneelta neljän vuoden valtuustokaudelta. Kulunut valtuustokausi on ollut raskas ja historiallinen kirkkopalon ja kirkon rakentamispäätöksen vuoksi. Arkkitehtikilpailun voittajan valinta oli yhteinen päätös, samoin allianssimallin valinta kirkon suunnittelu- ja rakentamistavaksi. Luhtasela antoi kiitokset valmisteluista kirkkoherralle ja talousjohtajalle. Johtoryhmäkin on kokoustanut yhteensä 157 kertaa. Kriisejä on ollut ja tulee varmasti olemaankin, mutta hallinnossa ja päätöksissäkin kantaa rukouksen voima. Allianssin kehitysvaiheessa on menossa vaihe, jossa neuvotellaan tiukasti kustannuksista. Vuoden alusta nelivuotiskauden aloittava uusi kirkkovaltuusto tekee tammi-helmikuussa päätöksen kirkon rakentamisesta. Myös seurakuntayhtymäpäätös tulee seuraavan kirkkovaltuuston päätettäväksi. Luhtasela painotti luottamuksen merkitystä toiminnassa ja hallinnossa.

Kirkkoherra Eija Nivalan kiitossanojen jälkeen kirkkovaltuutetut saivat muistoksi Kirkkomatkalla –kirjan. Maija-Liisa Kitinoja muistettiin 37-vuotisesta luottamushenkilöurasta.