Aamupalalta messuun

Erilaista messuaamua vietetään Suvannon kappelissa sunnuntaina 13. tammikuuta. Vapaaehtoisista seurakuntalaisista koostuva jumalanpalvelusryhmä tarjoilee tuntia ennen messun alkua aamupalan. Ryhmän vetäjän, Miika Sumelan mukaan tarkoitus on tuoda messuun tulevat yhteen ja lisätä yhteisöllisyyttä. Ohjelmassa on alkuvirsi, jonka jälkeen yksinkertainen aamupala ja vapaata keskustelua. Kirkkosalin puolelle siirrytään hyvissä ajoin ennen messun alkamista. Aamupala on matalan kynnyksen paikka, jossa on toki mahdollisuus vaikka ilmoittautua mukaan jumalanpalvelusryhmään tai muuhun vapaaehtoistoimintaan. Idean aamupalasta toi jumalanpalvelusryhmään Leena Hirvilammi Punkaharjulta. Jos kokemus saa kannatusta Ylivieskassa, voidaan se myös uusia. Aamupala korvaa tällä kertaa perinteiset messun jälkeen juotavat kirkkokahvit.

Jumalanpalveluksen kehittäminen osallisuuden lisäämisellä alkoi Ylivieskan seurakunnassa syksyllä 2013. Tuolloin ensimmäisestä adventista alkaen jumalanpalvelukset muuttuivat viikoittaisiksi messuiksi eli ehtoollisjumalanpalveluksiksi. Silloin aloittivat toimintansa myös vapaaehtoisista seurakuntalaisista koostuvat jumalanpalvelusryhmät, joita tällä hetkellä on kahdeksan. Ryhmät kokoontuvat vuorollaan suunnittelemaan messua hyvissä ajoin sunnuntain liturgin kanssa ja osallistuvat sen toteutukseen. Ryhmä palvelee messussa mm. tulijoiden vastaanottajina, virsikirjan jakajina, tekstinlukijoina, kolehdinkantajina, esirukouksen suunnittelijoina ja lukijoina sekä kirkkokahvien tarjoilijoina.

Kuva: Aarne Ormio