Kolme gospellauluryhmää yhteiskonsertissa

Sana gospel tulee englannin kielestä ja se tarkoittaa ilosanomaa. Ylivieskassa toimivat lauluyhtye Roots, Gospelkuoro Riemu ja Gospellauluryhmä Agape päättivät yhdistää voimansa ja pitää konsertin Suvannon kappelilla ensi sunnuntaina 24. helmikuuta klo 18. Konsertin nimi ”Yhteinen ilo” kuvaa hyvin näiden kolmen musiikkiryhmän toimintaa.

Roots ammentaa ohjelmistoaan nimensä mukaisesti gospelmusiikin juurilta. Yhtye tulkitsee pääasiassa spirituaaleja, jotka ovat Amerikan afrikkalaisen väestön hengellisiä kansanlauluja. Ne tunnetaan rytmikkyydestään ja tarttuvista melodioistaan. Yhtyeessä laulavat musiikkipedagogit Eija ja Jouko Kantola, Jaana Yrttiaho, sekä kirkkomuusikko/musiikkipedagogi Teija Siirtola.

Gospelkuoro Riemu (johtaa Teija Siirtola) esittää mieluusti suomalaisen bändigospelin kappaleita kuorolle sovitettuna, sekä tuoreempaa amerikkalaista gospelmusiikkia.

Lauluryhmä Agapen (johtaa Jaana Yrttiaho) ohjelmisto nojaa vahvasti suomalaiseen hengellisen rytmi- ja ylistysmusiikin perinteeseen.
Konserttiin on vapaa pääsy. Kolehti kerätään Ylivieskan kirkon rakennusrahastoon soittimien hankintaan.