Kaste messun yhteydessä – vaihtoehto kotiristiäisille

Kuva: Eveliina PylväsJohannes kastoi Jeesuksen vedellä ja vielä 2000 vuotta jälkeenpäin toisella puolella maapalloa me kastamme vedellä lapsemme. Traditio on kantanut sieltä ja kantaa ylösnousemukseen asti. Kasteessa lapsi otetaan suureen Jumalan perheeseen. Siihen yhteyteen, jossa rukouksella kannetaan joka päivä perheemme jäseniä.

Jeesus pyysi kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Paavalin mukaan kaste on edellytys taivaaseen pääsylle. Martti Luther sanoo, että ”kaste on pääsy kaikkien Jumalan aarteiden ääreen ja kaikkien pyhien yhteyteen.” Jokainen lapsi ansaitsee sen, minkä Jeesus lupaa: ”Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän.”

Kastetapahtuma kirkossa messun yhteydessä osoittaa konkreettisesti, että lapsi otetaan vastaan avosylin seurakuntaan. Messun yhteydessä tapahtuva kaste muistuttaa myös seurakuntalaisia kasteen lahjasta ja merkityksestä. Ristiäiset kodissa ovat arvokas ja lämmin perhehetki, mutta kastetta seurakunnan yhteisen messun yhteydessä voisimme myös elvyttää. Harkitkaa vanhemmat kastejuhlan viettämistä yhteisenä juhlana kirkossa. Seurakunta lupaa tarjota kakkukahvit koko kirkkoväelle. (Kuva: Eveliina Pylväs)