Työn iloa Kipinässä

Ylivieskan seurakunta tilasi tänä vuonna 92 vuotta täyttäville ja sitä vanhemmille syntymäpäivälahjan Toimintakeskus Kipinästä, jossa työskentelee kehitysvammaisia. Lahjaksi päätyi suunnittelun jälkeen tyynyliina, joka on otettu ilahtuneesti vastaan.

• Tilaustyö on ollut meille ihanteellinen, koska se motivoi täällä tyynyliinan tekijöitä ja myös eri työvaiheet työllistävät useita henkilöitä. Töitä tehdään hyvällä fiiliksellä, kertovat ohjaajat Marjo Kähtävä sekä tyynyliinan suunnittelija Karoliina Rautakoski.

Tyynyliinan tekeminen alkaa ostokääreiden purkamisesta, josta on vastannut Sakari Katajala. Sen jälkeen tyynyliinat pestään, jotta kangasvärit tarttuvat siihen paremmin. Tyynyliinojen painamista varten on tehty erillinen sabluuna, jolla painaminen on tarkkaa työtä.

• Kerralla valmistuu 6-8 tyynyliinaa ja Eve ja Karoliina (kuva) ovat siinä loistava tiimi. Heillä ei ole tullut vielä kertaakaan ”sutta ja sekundaa”, vaan kaikki tyynyliinat ovat onnistuneet. Kun itse olin mukana tekemässä, niin kolmesta tyynyliinasta heti yhteen tuli painatus epäselvästi, naurahtaa Marjo.

Painamisen jälkeen tyynyliina saa hetken kuivahtaa, ennen kuin siihen tupsutetaan pilvi ilmapalloilla ja sienellä. Kuvan kiinnityssilitys tapahtuu leivinpaperin avulla. Silityksestä ovat vastanneet Mikko Koskela, Kati Laitala (kuva) ja Anna-Mari Puutio. Silityksen jälkeen tyynyliina pakataan vielä kauniisti sellofaaniin ja vyötteiden leikkauksessa on ollut apuna Merja Haapasaari.

Tyynyliinan suunnittelu on ollut Karoliinan näyttötyö asiakaslähtöisestä valmistamisesta, sillä hän opiskelee oppisopimuskoulutuksella tuotteen suunnittelun ja valmistuksen artesaaniksi ja erikoistuu viriketoiminnan ohjaajaksi. Työyhteisöön onkin tullut uusia ideoita koulutuksen myötä.

• Tällaisen tuotteen suunnittelu on ollut mielekästä opiskeluihin liittyen. Jokainen syntymäpäiväsankari saa varmasti yksilöllisen, paikallisen tuotteen, joka on tehty suurella sydämellä!

Teksti: Marjaana Juola, kuvat: Jaana Tuomi