Valtakunnallisen Virsivisan finaali Jyväskylässä 17.5.2019 – Päivärinnan Peipposet toiseksi

Alakoulujen kolmas- ja neljäsluokkalaisille järjestetyn Virsivisan yhdeksäs kausi huipentui finaaliin Jyväskylän Kuokkalan kirkossa 17.5.2019. Finaalissa laulettiin, pohdittiin ja pähkäiltiin, tutkailtiin emojeita ja tunnistettiin virsiä kuuntelemalla. Kisa oli huipputasainen, osallistujat olivat varsinaisia virsitietäjiä. Finalistit ovat edenneet ensin kouluvisasta paikallisvisaan, sitten aluevisaan hiippakunnittain ja lopulta finaaliin.

Kisan voittivat Pikkupuput Riihikallion koulusta Tuusulasta. Toiseksi kiri Päivärinnan peipposet Päivärinnan koulusta Ylivieskasta. Kolmikkoon kuuluivat neljäsluokkalaiset Venla Ahola, Emilia Kärkinen ja Halla Salmela. Taustajoukoissa toimivat opettaja Marja-Liisa Pitkälä ja kanttori Eeva Korhonen Ylivieskan seurakunnasta. Kolmannelle sijalle ylsi Seinäjoen Niemistön koulun Nuotit-joukkue.

Rauha monissa muodoissaan oli tämän kauden Virsivisan teema. Yhdessä viitottiin ja laulettiin Rauhaa, ystäväni -virsi. Visa päättyi yhdessä laulettuun Suvivirteen.

Virsivisa on kolmas- ja neljäsluokkalaisille järjestetty valtakunnallinen hanke, jossa tutustutaan Virsivisan virsiin monella tavalla. Virsivisan järjestävät Nuori kirkko ry ja Kirkkohallitus. Paikallisesti visaa toteuttavat koulut, seurakunnat ja hiippakunnat.

Päivärinnan peipposten hopeajoukkue Kuokkalan kirkon pihalla. Tytöt vasemmalta Emilia Kärkinen, Venla Ahola ja Halla Salmela. Kuva: Marja-Liisa Pitkälä