Kirkkovaltuusto vahvisti ylijäämäisen tilinpäätöksen

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 28.5.2019:

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto vahvisti vuoden 2018 tilinpäätöksen, toimintakertomuksen ja tilintarkastuskertomuksen sekä myönsi tili- ja vastuuvapauden tilivelvollisille. Tilinpäätös osoittaa 185 111,89 euron ylijäämää. Verotulot laskivat edelleen vuoteen 2017 verrattuna, mutta säästöjä syntyi mm. henkilöstökuluissa sekä muiden toimintakulujen alittumisena. Korkotuottoja kertyi kirkon vakuutuskorvauksen sijoitustuotoista. Vuoden 2018 verotulokertymä oli 3.573.704 euroa. Laskua edelliseltä vuodelta oli 77.000. Kirkkoneuvosto hyväksyi tilinpäätöksen tilintarkastajien tarkastettavaksi ja kirkkovaltuuston vahvistettavaksi.

Toimintakertomuksen osalta vuosi 2018 oli uuden kirkon suunnittelun ja vaalien vuosi. Tammikuussa kirkkovaltuusto valitsisi arkkitehtuurikilpailun palkintolautakunnan yksimielisen suosituksen ja kirkkoneuvoston esityksen mukaisesti Trinitas-ehdotuksen jatkosuunnittelun pohjaksi. Uuden kirkon suunnittelumalliksi valittiin integroitu projektitoimitus eli yhteistoimintamalli. Mallin mukaisesti seurakunta kilpailutti keskeiset suunnittelijat ja urakoitsijat heti hankkeen alussa suunnittelemaan ja kehittämään hanketta yhdessä seurakunnan kanssa. Kehitysvaiheen allianssisopimus allekirjoitettiin perjantaina 12.10. ja vaihe jatkui tämän vuoden puolelle saakka.

Viime vuonna seurakunnassa toimitettiin kahdet vaalit, kirkkoherranvaali toukokuussa ja seurakuntavaalit marraskuussa. Kirkkoherraksi valittiin yleisillä vaaleilla Eija Nivala. Seurakuntavaaleissa valittiin kirkkovaltuustoon 27 jäsentä nelivuotiskaudeksi 2019-2022. Seurakunnan jäsenmäärä oli vuoden lopussa 14112 ja kirkkoon kuuluvien osuus koko väestöstä 86,5 %.