Sellokonsertti Merijärven kirkossa 9.7 klo 19

Merijärven kirkossa on luvassa tiistaina 9.7. klo 19.00 mielenkiintoinen konsertti, kun kuulemme J.S.Bachin, Max Regerin sekä Jean Sibeliuksen mestariteoksia soolosellolle. Konsertti on juonnettu, ja se kuuluu Olli Varosen seitsemän soolokonsertin sarjaan, joka yltää Pohjanmaalta Pohjois-Karjalaan.

Bachin soolosarjat sellolle syntyivät säveltäjämestarin toimiessa Köthenin hovissa 1700-luvun alkupuolella. Mestarimme oli vielä suhteellisen nuori mies ja ruhtinas arvosti suuresti hovisäveltäjäänsä. Köthenin ajanjaksolla syntyi suuri määrä sarjoja eri soolosoittimille ja orkestereille – myös kuusi sellosarjaa, joista Merijärven kirkossa kuulemme kolmannen, C-duuri -sarjan.

Max Reger sävelsi omat soolosarjansa 1900-luvun alussa, siis 200 vuotta Bachin jälkeen, mutta Regerin sävelkielessä kuluvat selvästi Bachin vaikutteet - vaikkakin sävelkieli Regerillä on romanttinen. Ulkoisen yhtymäkohdan Regerin ja Bachin soolosarjoille voi nähdä teosten nimissä. Myös Reger nimesi teoksensa sarjaksi ja sarjan osien nimissä esiintyy barokin soolosarjoissa käytettyjä nimiä.

Oma säveltäjämestarimme Jean Sibelius loihti jo säveltäjäuransa alkuvaiheissa suurenmoisen teoksen soolosellolle. Teos syntyi vuonna 1887 ja se lukeutuu kiistatta soolosellokirjallisuuden kulmakiviin.

Konsertissa musisoi sellotaiteilija Olli Varonen. Varonen opiskeli mm. Sibelius-Akatemiassa sekä Budapestin Liszt-akatemiassa. Olli on soittanut soolo-, solisti- ja kamarimusiikkikonsertteja yli 30 vuoden ajan kaikkiaan 14 maassa ja 4 maanosassa. 2000-luvulla pääosaan on noussut konsertointi selloduossa Anna-Maaria Varosen kanssa. Ollin esityksiä niin orkesterin johtajana kuin sellistinä on taltioitu 11 CD-levylle. Olli on Suomen Solistiyhdistyksen jäsen.

Vapaaehtoinen ohjelmamaksu 10 euroa. Konsertin jälkeen iltapala seurakuntakodissa, vapaaehtoinen maksu diakoniatyölle.