Tapulin juurelta

Takaisin | Tapulin juurelta -arkisto

Puheen lupaus

Puhelimessa tullut pyyntö oli mielenkiintoinen. Soittaja halusi yllättää ystävänsä puheella, jota tämä oli kaivannut vuosia. Lupasin ryhtyä salapoliisiksi. Olin kesälomalla ja minulla oli aikaa aloittaa kadonneen puheen etsinnät.

Etsinnän kohde oli Sievin edesmenneen kirkkoherran, rovasti Martti Takalan päätöspuhe Sievin herättäjäjuhlien päätösseuroissa 7.7.2002. Aloitin etsinnät omasta autotallista, josta kaikki juhlakasetit löytyivätkin, paitsi juuri se viimeinen, päätösseurojen kasetti. No, eipä hätää, olen vienyt varmaan sen aikoinaan äidille. Sieltäkin kaikki kasetit löytyivät, paitsi etsimääni.

Seuraavaksi suuntaan Sievin kirkkoherranvirastoon, jonka vintin tutkin perusteellisesti. Sielläkin kaikki kasetit, paitsi sitä oikeaa. Tehtävä alkaa muuttua entistäkin mielenkiintoisemmaksi, kyselen tuttavilta, mutta ei tärppää. Kysyn myös Eijalta, pomoltani, koska tiedän heidän olevan muuttopuuhissa ja silloinhan kaikki omaisuus tulee luonnollisesti käytyä läpi. Eija muisteleekin nähneensä yhden Sievin juhlien kasetin, mutta epäilee sen olevan lähetysseuroista, joissa hän itse puhui.

Elokuun 10. päivän iltana Eija soittaa, että kasetti olikin juuri etsimäni. Käyn sen hakemassa ja samalla kun muutan sen digitaaliseen muotoon, kuuntelen puheen itsekin.

Siinähän se sitten oli, viesti meille jännityksellä ja pelolla kirkkopäätöstä odottaville, viesti vuosien takaa, ikuinen, kestävä ja lohduttava: ”Suuntaa askeleesi lohduttomille raunioille. Jumala toimittaa asiansa tämän maailman lohduttomilla raunioilla, mutta myös väsyneen ja väsytetyn yksinäisen ihmisen rikkinäisessä, revityssä, maahan painetussa, raadellussa ja repaleisessa elämässä. Vihreät toivon laaksot ovat siellä, mihin Herra suuntaa askeleensa. Siellä Kristus on toivon ovi ja missä hän liikkuu, siellä hänen kesyttämänsä pyytävät rakastaa lähimmäisiään niin kuin itseään.”

Puhe lähti kiitoksien kanssa pyytäjälle. Ja kiitokset Martti-rovastille tuonpuoleisiin. Jos haluat koko puheen kuunnella tai lukea, löytyy se äänitiedostona tästä linkistä ja kirjoitettuna täältä.

Jussi Leppälä,

kuvassa Sievin 2002 herättäjäjuhlien tunnus, suunnittelu ja toteutus Terhi Vähäsalo

Takaisin | Tapulin juurelta -arkisto