Tapulin juurelta

Takaisin | Tapulin juurelta -arkisto

Ryhmässä

Syyskuussa on Ylivieskassa perinteisesti järjestetty 7-leirejä, eli ryhmäyttämisleirejä Jokirannan koulussa aloittaville seiskaluokkalaisille. Seurakunnan nuorisotyö on ollut mukana 7-leirien järjestämisessä. Leirit on alusta asti pidetty Törmälän leirikeskuksessa, joka antaa mainiot puitteet ryhmäytymiselle.

Ryhmäyttämisen tarkoituksena on edistää toisten tuntemista niin, että jokainen voi tuntea olonsa ryhmässä mukavaksi ja turvalliseksi. Parhaimmillaan jokainen voi tuntea voivansa vapaasti viihtyä ja ilmaista mielipiteitään, yrittää ja välillä erehtyäkin.

Piirros: Marjo PinolaLeirielämässä koulumaailman roolit kariutuvat ja jokainen voi tulla kohdatuksi omana itsenään. Erilaiset ryhmäyttämistehtävät antavat kaikille mahdollisuuden tulla kuulluksi ja kohdatuksi. Ryhmäyttämistehtävät edesauttavat ottamaan huomioon kaikki ryhmän jäsenet. Opettajille oman luokan ryhmäyttämistehtävien seuraaminen auttaa ymmärtämään ryhmän dynamiikkaa paremmin ja löytämään hyviä tapoja koulutyöskentelyn parantamiseksi.

Lasten ja nuorten kanssa toimittaessa ryhmäytyminen on paljon käytetty menetelmä. Ryhmäytys ei kuitenkaan ole tarkoitettu pelkästään leiri- ja koulumaailmaan, vaan sitä voi ja tulisikin käyttää myös aikuisten maailmassa. Sillä voisi parantaa työyhteisöjen hyvinvointia ja yhteishenkeä.

Ryhmäyttäjät Sanna, Hanne, Hansu ja Juha

Takaisin | Tapulin juurelta -arkisto