Tapulin juurelta

Takaisin | Tapulin juurelta -arkisto

Tavataan Pietarissa

Kirkkoherra Timo Määttä kirjoitti 4.9.2009 tällä samaisella Tapulin juurelta-palstalla: ”Tuleva syksy merkitsee uuden lehden kääntymistä seurakunnan historiassa. Seurakunta saa käyttöönsä vanhalle, historialliselle paikalle uuden ja toimivan tilakokonaisuuden. Seurakuntalaiset kutsutaan tutustumaan uuteen taloon lokakuussa, avoimien ovien päivänä. Piispamme on puolestaan lupautunut siunaamaan uuden talon käyttöön lokakuun loppupuolella.”

Tuo talo, toimitalo Pietari, siunattiin käyttöön tasan 10 vuotta sitten 28.10.2009. Pietarin historia on kuitenkin pitempi. Jotkut muistavat edellisen toimitalo Pietarin, joka oli seurakuntakoti Marian vieressä, nykyisen terveyskeskuksen parkkipaikan paikalla.

Maria ja Pietari -nimet keksittiin jo vuonna 1995 nimikilpailussa, kun edellinen Pietari remontin jälkeen otettiin käyttöön. Tuolta ajalta on jäänyt mieleen eräs puhelu, jossa soittaja halusi lankapuhelimen päähän kirkkoherran tai talouspäällikön. Vastasin totuudenmukaisesti, että talouspäällikkö on Pietarissa, mutta kirkkoherra meni käymään Mariassa. Toisessa päässä oli pitkä hiljaisuus ja sitten tokaisu ”keskellä työpäivää” ja jatko ”miten kauan se talouspäällikkö on siellä Pietarissa”.

Nyt synttäreitä viettävä Pietari oli seurakunnalta satsaus erityisesti lapsi- ja nuorisotyöhön. Tuhannet askeleet ovatkin näiden vuosien aikana löytäneet tiensä Pikkupietarin kerhoihin tai Vitiksen nuorten tapahtumiin. Lisäksi saman katon alle saatiin hyvät ja ajanmukaiset toimistot ja tilat kaikille seurakunnan työmuodoille.

Tänään 28.10.2019 ovat Pietarin ovet avoinna yhteisille kymppisynttäreille. Ämpäreitä ei ole jaossa, mutta makkaraa ja leivoskahvia riittää. Ohjelmaakin on siroteltu pitkin iltapäivää ja työntekijät ovat paikalla kertomassa talon toiminnasta. Uusia joulukortteja ja muistokirkkolapasia ym. on myös myynnissä uuden kirkon hyväksi. Tavataan iltapäivällä Pietarissa!

Jussi Leppälä

Takaisin | Tapulin juurelta -arkisto