Tapulin juurelta

Takaisin | Tapulin juurelta -arkisto

Ihmeet

Luoja on luonut meille elämään paljon ihmeitä. Mitkä asiat ovat mielestäsi ihmeitä? On niin paljon asioita, mistä olla kiitollinen. Mielestäni on ihmeellistä kuunnella linnunlaulua aamuisin, nähdä auringon ensimmäiset säteet, nähdä lapsien hymyt ja kuulla iloinen hersyvä nauru. Lapsi on arvokas, lapsi on ihme.

Lapsen aitous ja elämänilo ovat asioita, mistä kaikkien tulisi ottaa oppia ja oivalluksia. Saamme lapsilta niin paljon rakkautta, että tuntuu ihmeeltä myös omassa työssäni tuntea se.

Me olemme kaikki joskus olleet lapsia, lapsuus on oppimista, kehittymistä sekä tunne-elämän harjoittelua. Pidetään kaikki näistä ihmeistä huolta, jokainen ansaitsee ja tarvitsee rakkautta. Kun muistaa, että elämä on ihmeitä täynnä, vaalitaan niitä ja kaikkea mikä meidän elämässämme on tärkeää ja merkityksellistä. Kun kävelee luonnossa, huomaa jo monia Luojan luomia ihmeitä. Myös lapsi huomaa monet ihmeet, pohtii ja tutkii niitä. Lapsilla on ainutlaatuinen tarve tutkia ja nähdä kaikki hyvä tässä ihmeellisessä maailmassa ja luonnossa.

Jumala rakastaa kaikkia maailman lapsia, rakastaa myös sinua. Me olemme kaikki ihmeitä, tärkeitä sekä ainutlaatuisia yksilöitä. Kaikki lapset ovat erilaisia, omia ihania persooniaan. Mielestäni kaikki keskustelut, mietinnät, yhteiset tekemiset ja hauskat tarinat tuovat omaan työhöni sisältöä sekä positiivista ja iloista mieltä. Tänään kun teimme lumiukkoja, hoksasin kuinka mahtava lapsen mielikuvitus ja iloisuus on. Lapsilta oppii niin paljon ja huonoinakin päivinä lapsen halaus tuo voimaa päivään. Lapselle tärkeää on ympärillä olevat ihmiset, perhe, suku, ystävät ja kaikki joiden kanssa ollaan vuorovaikutuksessa. Kun hän saa näiltä tärkeiltä ihmisiltä elämäänsä positiivista kannustusta, iloa, oppia sekä tunnetta, että olen tärkeä, hän saattaa jopa todeta, että “niinhän se on, minähän olen ihme”.

Lastenohjaajaopiskelija Inka Kukkola

Takaisin | Tapulin juurelta -arkisto