Murkku kotona -illat alkavat 6.11.

MURKKU KOTONA - viiden tähden hotellissa

”Välillä tuntuu, ettei mikään ole ennallaan. Joskus huudetaan ja paiskotaan ovia, sulkeudutaan oven taakse ja käännetään musiikkia kovemmalle. Joskus taas ollaan niin kuin ennen vanhaan, mutta sitten taas leiskahtaa ja useimmiten ollaan asioista eri mieltä.

Pahimmalta tuntuu etääntyminen. Mitähän nuoren mielessä liikkuu, en tiedä. Häntä kiinnostaa kaikki, mikä näyttää minusta arveluttavalta, eikä millään kotona opitulla tunnu olevan enää arvoa. Mitä teen sitten, kun poika- tai tyttökaveri on jäämässä yöksi meille? Ja miten sanotaan nuorta ärsyttämättä, että hän on niin rakas ja tärkeä minulle, etten haluaisi hänen joutuvan hukkaan?”

Repeämiltä on vaikeaa välttyä kun lapsi kasvaa nuoreksi. Mitä tiiviimmin hän on ollut perheessä kiinni, sitä kovemmin täytyy usein riuhtaista itselleen hengitystilaa. Kukapa tahtoisi lähteä pois viiden tähden hotellista!

Murkku Kotona- illat on tarkoitettu 8-9-luokkalaisten vanhemmille. Kahvikupin äärellä yhdessä pohdiskelemme, miten tukea nuorta niin, että hän säilyttäisi vahvat juuret ja siivet, joilla nousta turvallisesti lentoon satuttamasta itseään ja läheisiään. Jokainen vanhempi kompuroi nuorensa kanssa ja jokainen nuori sanoo jossain vaiheessa, että ”kaikkien kavereiden vanhemmat kyllä antaa tehdä niin ja kaikki muut saa mennä, mutta minä en”.

Murkku Kotona- illoissa jaamme yhdessä vanhemmuuden iloja ja kipuja. Illat kokoontuvat kerran kuukaudessa Suvannon kappelilla. Vanhemmuutta kanssasi illoissa ovat jakamassa Ylivieskan seurakunnan työntekijöistä Kati Marjakangas ja Pekka Lehto.

Ensimmäinen Murkku Kotona –ilta torstaina 6.11. klo 18.00 Suvannon kappelilla.