Uutinen kirkkovaltuuston kokouksesta 22.12.2008

Ylivieskan seurakunnalle säästöbudjetti
Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi yksimielisesti toiminta- ja taloussuunnitelman vuodelle 2009. Kirkkoneuvoston esittämässä budjetissa vuosikate on 119.295 euroa plussalla ja ensi vuoden tulos 55.910 euroa alijäämäinen. Työalojen tekemien leikkausten jälkeen budjetin menot pienenivät alkuperäisestä kirkkoneuvostolle tehdystä esityksestä 286.675 eurolla. Säästöt on haettu pääasiassa sijaisuuksien vähentämisillä ja kautta linjan leikatuilla toimintamenoilla. Kirkkoherra Timo Määttä kiitteli säästöbudjetin tekemisestä sekä työntekijöitä että kirkkoneuvostoa. Säästöjen näkyminen varsinaisessa seurakunnan toiminnassa pyritään minimoimaan. Kirkkovaltuuston puheenjohtajan Kalle Luhtaselan mielestä säästäminen on auttanut näkemään toiminnan kestäviä linjoja myös pitkällä tähtäimellä. Ensi vuoden toiminnassa huomioidaan erityisesti Suomen Lähetysseuran 150-vuotisjuhlavuosi sekä kristittyjen ykseyden rukousviikko.

Heikkilä etenee aikataulussa
Valtuutetut saivat tietoa Heikkilän toimitalon rakennushankkeesta, joka etenee aikataulun mukaisesti. Koko rakennushankkeen valmius on 32 %, josta pääurakan valmius on 44,5 %. Muista urakoista putkitöiden valmius on jo 22 %. Jouluksi on tarkoitus saada koko rakennus katon alle säältä suojaan ja tilojen lämmitys ja kuivatus saadaan vähitellen vaiheittain päälle.

Uurnahautapaikkojen hinnat vahvistettiin
Kirkkovaltuusto vahvisti Suvannon hautausmaan uusien uurnahautaus- ja tuhkan sirottelu-lohkojen hinnat. Neljän uurnasijan hautapaikka alustapalkilla maksaa ylivieskalaisilta 110 euroa ja ulkopaikkakuntalaisilta 150. Yksittäinen nimetön paikka muistolehdosta ja sirottelualueelta maksaa 10 euroa ja mahdollinen muistolaatta 80. Valtuusto antoi valtuudet 750.000 euron tilapäisen rahoitusluoton ottamiseen Nordea Pankki Oy:ltä vuoden 2009 loppuun saakka Heikkilän toimitalon rakennushankkeen vuoksi.