Oulun seudun ammattikorkeakoulun kirkkomusiikkikoulutus esittäytyy Ylivieskan kirkossa

Oulun ammattikorkeakoulun kirkkomusiikin koulutus esittäytyy Ylivieskan kirkossa järjestettävässä konsertissa 25.2. klo 19.00. Ohjelmassa on sekä opiskelijoiden että opettajien musiikkiesityksiä. Konsertti ajoittuu tuhkakeskiviikkoiltaan, ensimmäiseen paastonajan päivään, joten konsertin ohjelma on tähän aihepiiriin liittyvää. Ohjelmassa on mm. opiskelijoiden naiskuoron, Cadenzan, esityksiä, yksinlauluja, duettoja ja urkusooloja. Opettajista ovat mukana mm. Ismo Hintsala ja Ari Rautakoski. Konserttiin on vapaa pääsy, vapaaehtoinen ohjelma maksaa 10 euroa. Ohjelmatuloilla rahoitetaan opiskelijoiden kevään opintomatkaa. Kirkkomusiikin opiskelijat ovat vierailleet parin vuoden välein ulkomailla, edellisvuosien kohteita ovat olleet Lutherin ja Bachin jalanjäljet Saksassa ja ranskalaisen urkumusiikin huippukohde, Pariisi, kaksi vuotta sitten. Tämän kevään kohteena on Wien, klassisen musiikin ehdoton keskuspaikka, josta löytyy myös upeaa kirkkomusiikkia ja kirkkoarkkitehtuuria.

Oulussa on koulutettu kanttoreita kirkon virkaan vuodesta 2001 alkaen. Ammattikorkeakoulussa kirkkomusiikin suuntautumisvaihtoehdossa suoritettu alempi korkeakoulututkinto, muusikon (AMK)-tutkinto, antaa kelpoisuuden muuta piispainkokouksen hyväksymää tutkintoa edellyttävään kanttorin virkaan. Tähän mennessä tuon tutkinnon on Oulussa suorittanut 19 kanttoria, heistä suuri osa on virassa Oulun hiippakunnan alueella. Tutkinto sisältää urkujen- ja pianonsoiton lisäksi mm. yksinlaulun, kuoronjohdon, liturgisen musiikin opintoja sekä musiikki­kasvatukseen liittyviä opintoja. Tutkintoon sisältyy luonnollisesti myös yleisiä musiikkiopintoja mm. musiikin historiasta, teoriasta ja säveltapailusta, sekä korkeakoulututkintoon kuuluvia kieliopintoja ja mm. opinnäytetyön. Tutkinnon laajuus on 270 opintopistettä ja opintojen kesto on 4,5 vuotta.

Tutkinnon suorittaneelle avautuu virkakelpoisuuden lisäksi hakukelpoisuus mm. Sibelius-Akatemian 2,5-vuotiseen maisterikoulutukseen. Oulun lisäksi kanttorin virkaan kelpoistavan ammattikorkeakoulututkinnon voi suorittaa Tampereella PIRAMKissa tai ruotsinkielisenä Pietarsaaressa.

Ammattikorkeakouluihin on vuosittain yhteishaku nettihakuna, tänä vuonna hakuaika on 23.3. – 9.4. Oulun seudun ammatti­korkea­koulussa voi opiskella kirkkomusiikin lisäksi mm. musiikki­pedagogiksi sekä klassisessa että pop-jazz-suuntautumis­vaihtoehdossa. Lisäksi tarjolla on mm. erikoistumisopintoja jo aiemmin korkeakoulututkinnon suorittaneille.