Jukka Leppilampi ja Jouko Kantola konsertoivat Ylivieskassa

Kylän omat pojat kutsuvat kyläkohtaamiseen

Kylän omat pojat, Jukka Leppilampi ja Jouko Kantola, konsertoivat lauantai-iltana 21.3. klo 18 Seurakuntakoti Mariassa, Ylivieskassa. Luvassa on Jukan omista lauluista nousevaa juurigospelia. Konsertin lopuksi hiljennytään yhteiseen iltavesperiin.

Konsertin laulujen ajatukset liittyvät uskon ja yhteisöllisyyden merkitykseen. ”Tuodaan se pieni, mitä meillä on ja uskotaan että sitä kautta saamme olla mukana suuressa yhteisessä uskossa. Olen ollut pitkään mukana prosessissa, jossa uusia lauluja on tulossa. Jotain maistiaista näistä kuullaan jo Ylivieskassa.”

Jukka kertoo haluavansa tänään laulaa uskon identiteetistä lähteviä lauluja, joissa koko ihmisen koskettaminen ja yhteisöllisyys ovat keskeisiä asioita. Konsertin lopuksi hiljennytään vielä yhteiseen Iltavesperiin. ”Koen liturgian hengen todella huikeana asiana. Siinä pienikin saa olla osa suurta seurakuntayhteyttä. Se on yksinkertainen yhteisen rukouksen hetki ja se henki on myös meidän musiikissa. Joukon kanssa esiintyessämme tekemisen henki ei ole suorittamista vaan enemmän läsnäoloa.” Jouko vahvistaa saman kokemuksen ja lisää, että Jukan kanssa soitettaessa on tavallista enemmän tilaa vuorovaikutukselle ja improvisoinnille.

Jukka halusi konsertin otsikkoon ”kylän omat pojat”, koska Ylivieskassa on vahva kyläkohtaamisen perinne. Vanhetessa oppii arvostamaan omia juuriaan. Ylivieskassa on paljon ystäviä, joita erityisesti haluaa kohdata ja kutsua mukaan konserttiin ikään kuin kyläkohtaamiseen. Jukan ja Joukon konserttiin on vapaa pääsy, ohjelman hinta on 10 euroa.