Heikkilän toimitalo harjannostajaisvaiheessa

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 18.3.2009:

Ulkoseinien muuraukset ovat käynnissä Ylivieskan seurakunnan rakennuttamassa Heikkilän toimitalossa. Arkisto-osa ja jokipuolen vaaleat osat on jo muurattu. Muuraukset jatkuvat vielä huhtikuun loppupuolelle saakka ennen kuin kaikki 86.000 tiiltä on paikallaan. Kulmaan sijoittuvan kaksikerroksisen virasto- ja toimisto-osan kaari-ikkunoiden rungot ovat valmiina ja ikkunoiden asennus tapahtuu lähipäivinä. Myös ilmastointi- ja sähkötyöt ovat jo pitkällä. Koneet ovat tulossa ilmastointihuoneeseen ensi viikolla. Keskiviikkona kokoontunut kirkkoneuvosto totesi Rakennustöiden sujuneen aikataulun mukaisesti ja harjannostajaisia pidetään huhtikuun alussa.

Kirkkoneuvosto sai talouspäälliköltä katsauksen seurakunnan taloustilanteesta. Verotulojen kertymät ovat kääntyneet lievään laskuun ansio- ja tuloverotuksen osalta, mutta yhteisöverokertymät ovat laskeneet jo yli 20 %. Viime vuoden verototeutumassa oli kuitenkin vielä kasvua 11 % edelliseen vuoteen ja budjetoitu verokertymäennustekin ylittyi yli 66.000 euroa. Viime vuoden lisätalousarviosta pieneni 831.000 euroa johtuen lähinnä Heikkilän toimitalon rakennuskustannusten siirtymisestä tälle vuodelle. Viime vuoden talousarviosta neuvosto esittää poistettavaksi Pietarin toimitalosta tehty 450.000 poistoerä, joka on toteutunut jo vuoden 2007 talousarviossa.

Seurakuntakoti Marian paikoitusaluehankkeen rakentamisesta pyydetään urakkatarjoukset 20.4. mennessä. Rakennuslupa on jo olemassa ja rakennusaikataulu kahden kuukauden hankkeelle pitäisi toteutua heinäkuun loppuun mennessä. Kirkkoneuvosto tarkisti hautainhoitosopimusten hintoja tulevan hoitokauden alusta alkaen. Pitopalveluhintoihin päätettiin 20 % sunnuntailisä 1.5. alkaen.

Kirkkoneuvosto nimesi edustajat lähetysjärjestöjen vuosikokouksiin ja Petroskoin kirkon vihkiäisiin. Kirkkoneuvosto purki Merijärven kappeliseurakunnan nimikkosopimuksen Suomen Lähetysseuran kanssa lähetti Raija Kiljusen työsuhteen päätyttyä Nepalissa. Lähetystyön johtokunta etsii uutta yhteistä nimikkosopimusta Ylivieskalle ja Merijärvelle Suomen Lähetysseuran kanssa. Suomen luterilaisen evankeliumiyhdistyksen esitys nimikkosopimuksesta ei saanut neuvoston kannatusta.