Haaste valottomaan tuntiin lauantaina

Ylivieskalaisia haastetaan sammuttamaan valot ensi lauantai-iltana klo 20.30-21.30 väliseksi ajaksi. Tunti kynttilän valossa muistuttaa konkreettisesti, että ilmastonmuutoksen pysäyttäminen on yhteinen asia, jossa pienetkin teot ovat tärkeitä.

Suomen luterilainen kirkko osallistuu Maailman luonnonsäätiön tapahtumaan Earth Hour lauantaina 28. maaliskuuta teemalla Valon hetki. Kirkko kutsuu seurakuntia osallistumaan ja sammuttamaan valot sopivista kiinteistöistä ja kirkoista tapahtuman ajaksi kello 20.30-21.30. Ylivieskan seurakunta on mukana Valon hetkessä ja toivoo myös ylivieskalaisten omissa kodeissaan osallistuvan valottomaan tuntiin.
   Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran Australiassa vuonna 2007. Vuoden 2009 tapahtumaan on ilmoittautunut yli 60 maata, muun muassa kaikki Pohjoismaat. Kyseessä on WWF:n organisoima maailman suurin ilmastotapahtuma. Tapahtuman tavoitteena on saada yli miljardi ihmistä ympäri maailman sammuttamaan valonsa tunnin ajaksi. Suomessa Earth Hour -tapahtuman suojelijana toimii tasavallan presidentti Tarja Halonen.
   Luterilainen kirkko hyväksyi keväällä laajan oman ilmasto-ohjelman. Ohjelma vetoaa seurakuntalaisiin ja seurakuntiin, että nämä toimisivat ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.
    ”Kirkon työ ilmastomuutoksen hillitsemiseksi lähtee kiitollisuudesta, kunnioituksesta ja kohtuudesta luontoa ja muita ihmisiä kohtaan. Ilmasto-ohjelmalla muistutetaan, että luomakunta on ihmeellinen. Jumala on lahjoittanut luomakunnan kaikkineen yhteiseksi ilon, kiitoksen ja kunnioituksen aiheeksi. Luomakunnasta on pidettävä mahdollisimman hyvää huolta”, sanoo yhteiskuntatyön sihteeri Ilkka Sipiläinen.