Kirkkovaltuutetut tyytyväisiä tilinpäätökseen alijäämästä huolimatta

Uutinen kirkkovaltuuston kokouksesta 27.5.2009:

Kirkkovaltuusto hyväksyi Ylivieskan seurakunnan viime vuoden toimintakertomuksen, vahvisti tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden kirkkoneuvostolle ja muille tilivelvollisille. Toimintakertomuksesta kirkkoherra Timo Määttä mainitsi erityisesti elämän merkkinä Suvantomessun, koska seurakuntalaiset ovat lähteneet siinä toimimaan. Valtuutetut olivat tyytyväisiä, että kirkosta eroaminen on vähentynyt ja tilinpäätöksen tunnusluvut ovat suurista investoinneista huolimatta hyviä. Talous toteutui budjetoitua paremmin. Vaikka tilinpäätös osoittaa 37.000 euron alijäämää, on se silti arvioitua pienempi. Verotulot kasvoivat viime vuonna vielä 11 %. Lisäksi työalat säästivät toimintamenoissaan niin, että toimintakatteen alijäämä jäi 175.000 euroa talousarviota pienemmäksi. Vuosikate oli 320.000 plussalla. Poistoja tehtiin 371.000 eurolla, jossa mukana ylimääräisenä poistona Heikkilän purkamisesta 109.000.

Kirkkovaltuusto hyväksyi arkkitehti Kimmo Heikkilän esittelemän Marian seurakuntakodin ja terveyskeskuksen paikoitusalueen sekä koko piha-alueen rakentamissuunnitelman. Urakan kokonaishinta on 762.500 euroa, josta seurakunnan osuus on 200.000. Alueelle rakennetaan sadevesiviemäröinti ja maa-ainekset vaihdetaan noin metrin paksuudelta. Asfaltoinnin jälkeen parkkipaikkoja alueella on yhteensä 167. Terveyskeskuksen uusi ajoneuvoliittymä tulee suoraan Vieskankadulta. Rakentaminen toteutetaan vaiheittain.

Valtuutetut saivat katsauksen Heikkilän rakennushankkeen etenemisestä. Rakennustyöt ovat aikataulussa ja saadaan päätökseen näillä näkymin syyskuun loppuun mennessä. Valmiusaste on yli 80 %. Työt ovat edenneet kaikin puolin hyvässä hengessä. Piha-aitan nosto- ja kunnostusurakka toteutetaan lähiaikoina pääasiassa omana työnä.