Ylivieskan seurakunnalle ylijäämäinen tilinpäätös

Uutinen kirkkovaltuuston kokouksesta 30.5.2007:

Kirkkovaltuusto hyväksyi Ylivieskan seurakunnan toimintakertomuksen ja vahvisti tilinpäätöksen viime vuodelta. Tilikauden tulos oli 150.000 euroa ylijäämäinen, vaikka budjetti oli yli 100.000 euroa alijäämäinen. Käyttötalous toteutui budjetoitua positiivisemmin, tuotot ylittivät arvioidun määrän ja kulut alittivat määrärahat. Vuosikate parani edellisvuodesta ja oli 388.000 euroa. Verotulot ylittivät arvioidun 100.000 eurolla ja Merijärven yhdistyminen Ylivieskaan toi toiminta-avustuksia eli ns. ”porkkanarahaa” Kirkkohallitukselta 182.000 euroa.

Suvannon kappeli suurin investointi
Suurimmat viime vuoden investoinnit olivat Suvannon kappelin laajennuksen ja peruskorjauksen valmistuminen, tunnuksettoman hauta-alueen rakentaminen Suvannon hautausmaalle, Heikkilän hautausmaan laajamittainen kuivatusjärjestelmien, kasteluvesijohtojen, sadevesiviemäröintien ja valaistuksen kunnostus sekä Seurakuntakeskuksen kosteus- ja homeongelmien selvitystyöt. Investointeja tehtiin yhteensä 660.000 eurolla. Suurimman investoinnin, Suvannon kappelin remontin ja laajennuksen kokonaiskustannukset olivat yhteensä 850.000, joista suurin osa maksettiin jo vuonna 2005.

Rakennushankkeeseen valmistaudutaan
Kirkkovaltuusto päätti sijoittaa ylijäämän ylijäämätilille. Seurakunnan taloudellinen tilanne olisikin hyvä, ellei edessä olisi suuri toimitalon rakennushanke. Sen alustavat kustannukset selviävät syksyn aikana, kun suunnittelijat pääsevät kilpailutuksen jälkeen töihin. Valtuutetuille annettiin tietoa rakennushankkeen etenemisestä. Suunnittelijoiden tarjouskilpailu käynnistyy kuluvalla viikolla. Suunnittelijan valinta tapahtuu loppukesästä ja suunnitelmat on tarkoitus saada valmiiksi syksyn aikana. Urakkatarjouksiin päästään vuodenvaihteessa. Kaupungin kanssa käytyjen kaavaneuvottelujen mukaan Heikkilän alueelle rakennettava uusi toimitalo ei tarvitse kaavamuutosta. Toimitalo Pietarin purkamisen jälkeen Seurakuntakeskuksen tontti muutettaneen yhteisellä sopimuksella ja kaavamuutoksella parkkipaikoiksi seurakunnan ja Terveyskeskuksen käyttöön.

Toimistot ja osa toimintaa siirtyi korvaaviin tiloihin
Seurakunnan viime vuoden toimintaa sävytti Toimitalo Pietarin alasajo ja toiminnan siirtyminen korvaaviin tiloihin. Siitä huolimatta jumalanpalveluksissa käynti lisääntyi ja varsinkin musiikkityön toiminnot ja osallistujien määrä kohosivat merkittävästi.

Väliaikaiset hautaristit käyttöön
Kirkkovaltuustolle annettiin tiedoksi väliaikaisista hautaristeistä tehdyn valtuustoaloitteen edenneen käytännön tasolle. Ukkopiiri aloittaa noin 50 valkoisen puuristin valmistuksen lähiaikoina. Ristejä voi vuokrata seurakunnalta 20 euron käyttökorvauksella väliaikaiseksi muistomerkiksi. Tuotto menee lähetystyölle Suomen Lähetysseuran kautta. Valtuutettu Sari Sorvisto teki kirkkoneuvostolle aloitteen Kankaan kappelin pyörätuliluiskan rakentamisesta.