Kesäillan konsertissa Iida Kujala ja Hanna Kaikkonen

Kesäillan konsertissa 19. elokuuta klo 19 Ylivieskan kirkossa kuullaan herkkää, romanttista ja mukaansatempaavaa musiikkia. Konsertissa esiintyvät Iida Kujala, viulu ja Hanna Kaikkonen, piano.
   Iida Kujala ja Hanna Kaikkonen tutustuivat toisiinsa aloitettuaan opiskelut Oulun seudun ammattikorkeakoulussa. Yhteisiä musisointimatkoja ystävykset ovat tehneet opiskeluaikana mm. mestarikursseille Ruotsiin sekä opiskelijavaihtoon Unkariin. Halu oman konsertin järjestämiseen on muuntunut pikkuhiljaa ajatuksesta teoiksi. Ohjelmiston kasaaminen oli helppoa, sillä molemmat muusikot ovat tykästyneet sarjoihin ja romanttisen aikakauden musiikkiin.
   Sarja on kokoelma pieniä kappaleita, jotka säveltäjä on muodostanut kokonaisuudeksi. Pienillä kappaleilla on helpompi lähestyä yleisöä, mutta sarjassa ne kuitenkin antavat muusikolle mahdollisuuksia laajempaankiin tulkintaan. Illan konsertissa kuullaan kaksi sarjaa: A. Dvorákin sarja Romanttiset kappaleet op. 75 viululle ja pianolle, sekä J. Sibeliuksen sarja Neljä kappaletta viululle ja pianolle op. 115.
   Iida Kujala (s. 1985) aloitti viulun soiton 8-vuotiaana Ylivieskan seudun musiikkiopistossa Mariiana Dikanarovan johdolla. Viulun soiton ammattiopinnot alkoivat v. 2004 Oulun seudun ammattikorkeakoulussa. Iida valmistui musiikkipedagogiksi elokuussa 2008 suoritettuaan B-tutkinnon korkeimmalla arvosanalla. Iidan opettajina ovat toimineet Mervi Kyrki, Maarit Karppelin ja Sergei Sarkissiants. Iida on täydentänyt opintojaan myös opiskelijavaihdossa Liszt-akatemiassa, Unkarissa.
  Viimeksi kuluneena lukuvuonna Iida on hankkinut lisäkoulutusta Oulun seudun ammattikorkeakoulun solistisista erikoistumisopinnoista Sergei Sarkissiantsin johdolla, josta valmistui toukokuussa 2009. Opintojen ohella hän on toiminut viulunsoiton tuntiopettajana Kempeleen kansalaisopistossa ja Oulun yliopistossa, sekä muusikkona Oulun kaupunginteatterin musikaalissa Keisarin Valssi. Tulevana konserttikautena Iida soittaa viulua viransijaisena Oulu Sinfonian riveissä.
   Hanna Kaikkonen (s.1986) on kotoisin Suomussalmelta, jossa hän opiskeli pianonsoittoa 8-vuotiaasta lähtien Liisa Vähäsarja-Juntusen johdolla Kainuun Musiikkiopistossa. Vuonna 2004 hän aloitti opintonsa Oulun seudun ammattikorkeakoulussa musiikin koulutusohjelmassa, josta hän valmistui musiikkipedagogiksi kesäkuussa 2009. Piano-opintonsa hän suoritti Riitta ja Jouko Tötterströmin johdolla ja solistisen B-kurssitutkintonsa hän teki keväällä 2008 parhaalla arvosanalla. Tammikuussa 2009 hän osallistui kansallisiin Leevi Madetoja-pianokilpailuihin Oulussa.
    Hanna on täydentänyt opintojaan lukuisilla mestarikursseilla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa mm. Konstantin Boginon, Ronald Brautigamin ja Staffan Schejan opissa. Lisäksi syyslukukauden 2006 hän vietti vaihto-opiskelijana Budapestin Liszt-akatemiassa István Gulyásin luokalla. Hanna työskentelee pianonsoiton opettajana mm. Limingan seudun musiikkiopistossa sekä Oulun balettiopistossa. Tulevana syksynä hän jatkaa töiden ohella opintojaan pianonsoiton parissa.