Suurkuorolla läksiäiskonsertti

Kalajoen rovastikunnan Petroskoin kirkon vihkiäisjuhlaan matkaava lähes sadan laulajan kuoro pitää läksiäiskonsertin Ylivieskan kirkossa 23. elokuuta sunnuntai-iltana. Kuoroa johtavat kanttorit Veli Ainali, Jukka Ketola ja Martti Murtoperä. Kuoro on konsertoinut kevään ja kesän aikana  valmistuvan Petroskoin kirkon rakennusrahaston kartuttamisen merkeissä Kalajoella, Nivalassa, Kaustisella ja Ylivieskassa.

Pyhä- ja Kalajokilaakson eri kuoroista koostuva suurkuoro on harjoitellut viime vuoden alkupuolelta lähtien eri seurakuntien tiloissa.

Kuoron ohjelma esitetään syyskuun ensimmäisen viikonlopun aikana Petroskoin kirkon vihkiäisjuhlassa ja  konserteissa eri kirkoissa ja seurakuntien tiloissa. Ohjelma koostuu tutuista hengellisistä sekakuorolauluista, joista mainittakoon;  Vilho Siukosen sovitus kansansävelmästä Kaanaanmaa, Sibeliuksen, Soi kunniaksi Luojan, Juhani Haapasalon, Herra on minun Paimeneni, Jaakko Löytyn , Kahden maan kansalainen. Mukaan on sisällytetty myös mm Ylivieskalaisen Esko Jaatisen mukailema Jaakko Kumpulaisen kirjoittamasta laulusta. Karjalan kansalle. ”Kirkkonsa nostaa jälleen voimahan, kellonsa saaneet on jo soimahan, Hän antaa Sanansa taas kuulua ja aitovierille myös kaikua”. Alli Runteen säveltämän kaihoisan melodian on sovittanut Tuomo Nikkola. Inkerin kirkon rukouksen esittää Nivalalaiset miehet ja Sisko Isokoski laulaa Ahti Sonnisen lauluja.

Oman haasteensa kuoron harjoitusohjelmaan ovat tuoneet venäjänkielisen laulut. Niitä kuullaan myös Ylivieskan konsertissa. Petroskoin kirkkohankkeen rahoituspäällikkö Matti Harju tuo konserttiin tuoreet terveiset kirkkohankkeesta. Kuorokonserttiin on vapaa pääsy. Vapaaehtoinen kolehti kannetaan Petroskoin kirkon rakennusrahastoon.