Petroskoin uusi kirkko vihittiin - talkoot jatkuvat

Petroskoin luterilaisen seurakunnan uusi Pyhän Hengen kirkko vihittiin käyttöön juhlallisin menoin sunnuntaina 6.9. pidetyn jumalanpalveluksen yhteydessä. Vihkimisen suoritti Inkerin kirkon piispa Aarre Kuukauppi avustajineen. Hän korosti puheessaan erityisesti tilan antamista nuorille seurakunnan toiminnassa. Saarnan piti kirkkohankkeen varainkeräyksen suojelija, Oulun hiippakunnan piispa Samuel Salmi. Petroskoin seurakunnalla on keskeinen asema Inkerin kirkossa, johon kuuluu yhteensä 15 seurakuntaa. Uusi kirkko sijaitsee aivan Petroskoin keskustassa Lohijoen rannalla.

Vaikka kirkko on nyt vihitty käyttöön, lupa toiminnan aloittamiseen tulee vasta kun kirkko on käyttökunnossa ja käyttöönottolupa saatu. Työtä on kuitenkin vielä jäljellä ennen luvan saantia mm. sähkö- ja putkitöiden osalta. Talkooväki rakensi loppuviikon aikana kirkkoon väliaikaiset penkit. Alttaripöytä saapui lauantaiaamuna, jonka jälkeen kirkko alkoi näyttää kirkolta. Urakoitsija sai laatoituksen iltapäivällä valmiiksi ja lopuksi paikat siivottiin juhlakuntoon illaksi ennen Kalajoen rovastikunnan suurkuoron iltakonserttia.

Kirkkosali täyttyi ääriään myöten jo lauantai-illan konserttiin ja sunnuntaina istumapaikat loppuivat kesken jo reippaasti ennen juhlajumalanpalveluksen alkua. Suurkuoron konsertissa kirkon akustiikka osoittautui erinomaiseksi. Erityisesti laulu ”Kaanaanmaa” soi nimensä mukaisesti lähes taivaallisin soinnein unohtumattomasti juhlaväen sydämiin. Puheenvuoroissa tuotiin esille kiitollisuus seurakunnan pitkäaikaisen haaveen toteutumisesta.

Työn lisäksi kirkko kaipaa vielä myös varoja hankkeen loppuun saattamiseksi. Rakennushankkeen kustannusarvio on 1,5 miljoonaa euroa, josta puuttuu vielä lähes 300.000. Seurakunnan vanha kirkko sijaitsee kaukana keskustasta ja sen myyntiä suunnitellaan rakennushankkeen menojen kattamiseksi.

Petroskoin Pyhän Hengen kirkon vihkimyksen suoritti Inkerin kirkon piispa Aarre Kuukauppi (kesk), avustajinaan seurakunnan puheenjohtaja Viktor Pullinen (vas), lääninrovasti Rauli Junttila, piispa Samuel Salmi, rakennustoimikunnan puheenjohtaja Timo Määttä, Petroskoin nuorisopastori Aleksei Krongolm ja kirkkoherra Viktor Grinevits.