Toimitalo Pietarin tiloille nimet

Uutinen Ylivieskan kirkkoneuvoston kokouksesta 30.9.2009:

Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvosto päätti uuden Pietarin toimitalon lapsi- ja nuorisopuolten nimistä keskiviikon kokouksessa. Toimitalon Pietari-nimi oli päätetty jo aikaisemmin, samoin kokoushuoneiden nimet. Alakerran kokoushuone on Kokoushuone Bäckman ensimmäisen kirkkoherran mukaan (1875-1892) ja yläkerran Kokoushuone Lagus kappalainen Jonas Laguksen mukaan (1828-1845). Diakonian ja perheneuvonnan yhteisen kokoushuoneen nimi on Kokoushuone Lydia ensimmäisen diakonissan Lydia Hakometsän mukaan (1904-1913).
Muutto toimitalo Pietariin tapahtuu 8.-9.10. Kaikille seurakuntalaisille avoimet käyttöönsiunaamis-juhla ja Avoimien ovien-päivä ovat 28. ja 29.10. Siunaamisen toimittaa piispa Samuel Salmi.

Lapsille Pikkupietari
Lapsityön tilojen nimi on Pikkupietari. Leikkihuoneet ovat Pupula ja Tipula, askarteluhuone on Puuhala sekä ruokailutila Manna ja kahvihuone Kahveli. Iltapäiväkerhon leikkihuone on Pisara ja askarteluhuone Silmu.

Nuorille Vitis
Nuorisotilan nimi on Vitis. Siellä sijaitsevat kerhohuoneet ovat Viikuna ja Oliivi. Keittiökerhotila on Cafe Taateli ja hartaustila Vitis. Vitis on latinaa ja tarkoittaa viiniköynnöstä. Nuorisotilan seinällä on tilataideteoksena viinipuu oksineen. Taideteos pohjautuu Johanneksen evankeliumin 15. lukuun ”Viiniköynnöksen oksat”. Tilataideteoksen pohja-ajatuksena on, että nuoret ovat kuin viinipuun oksia. Oksat ovat kiinni puurungossa lähellä ja kaukana. Jokainen oksa on puulle tärkeä. Puurunko on Jumala. Puun oksista kasvavat hedelmät, ne ovat kuin nuoren omia uskonhedelmiä, tekoja ja elettyä elämää. Nuorisotyöntekijöiden tehtävänä maanpäällisessä arjessa on olla kuin viinitarhureita, jotka huolehtivat, hoitavat, auttavat ja opastavat nuoria oksia kasvamaan yhä vahvempaan yhteyteen puunrungon - Jumalan kanssa. Taideteoksen on ideoinut Kati Marjakangas ja suunnitellut Jorma Paloranta.

Jokitalo ja Hänninen nuorisotyön sijaisiksi
Kirkkoneuvosto valitsi avoimina olleisiin nuorisotyönohjaajien viransijaisuuksiin Marjo Jokitalon ja Jaana Hännisen. Sijaisuudet kestävät ensi vuoden touko-kesäkuuhun. Neuvosto päätti panna myyntiin nykyisen Perheasiain neuvottelukeskuksen osakkeen toiminnan siirtyessä uuteen Pietarin toimitaloon. Yhteistyösopimus Vieskan Liikelaitoskuntayhtymän kanssa seurakuntakodin ja terveyskeskuksen paikoitusalueesta hyväksyttiin kirkkovaltuuston päätettäväksi. Merijärven kirkon hautausmaan laajennusta ryhdytään valmistelemaan alueen pohjatutkimuksella.