Mihin meillä on kiire?

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 18.12.2009:

Kirkkoherra Timo Määttä kyseli Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksen alussa, mihin meillä on kiire. ”Kiire on ja näkyy, mutta onko meillä kiire seimen äärelle? Siihen kiireeseen tarvitsemme rukousta. Seimen äärellä meitä odottaa levähdyspaikka. Usko seimen lapseen sisältää sanoman levosta ja rauhasta levottomassa maailmassa.”

IT-aluekeskus vastaa 20 seurakunnan it-palveluista
Kirkkovaltuusto hyväksyi lopullisen yhteistyösopimuksen Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskuksen kanssa. Viime kesästä asti aluekeskusta on valmisteltu aiesopimuksen mukaisena 20 seurakunnan projektina. Lopullinen aluekeskus aloittaa toimintansa helmikuun alusta. Käytännössä se merkitsee Kokkolan, Kalajoen ja osan Raahen rovastikunnan seurakuntien it-palvelujen siirtymistä Keski-Pohjanmaan aluekeskukselle, jota hallinnoi Ylivieskan seurakunta. Valtuusto hyväksyi myös isäntäseurakunnan tehtävät ja aluekeskuksen johtokunnan johtosäännön.

Kirkon lähivuosien teemana Pyhä
Kirkkovaltuusto hyväksyi ensi vuoden talous- ja toimintasuunnitelman sekä kuluvan vuoden lisätalousarvion. Kirkkoherra Timo Määttä antoi kirkkovaltuustolle kiitosta siitä, että seurakunnan toimintasuunnitelma saadaan ensi vuonna toteuttaa uusissa toimitiloissa toimitalo Pietarissa. Seuraavien vuosien teemana kirkossa on ”Pyhä” ja se näkyy myös Ylivieskan seurakunnan tulevassa toiminnassa. Pyhä on luterilaisen kirkon kolmivuotinen hanke, jonka tavoitteena on haastaa suomalaisia pohtimaan, mitä pyhä on. Teemavuodet kutsuvat etsimään muun muassa vastuullista elämäntapaa, elämänrytmiä ja jumalasuhdetta.

Tiukka budjetti toiminnasta tinkimättä
Työalat ovat suunnitelleet toiminnan tiukan talouden periaatteella. Vuoden 2010 vuosikate on 189.000 euroa, mutta poistot lisääntyvät uuden toimitalon myötä ja tulos on 111.000 alijäämäinen. Taseessa on vanhojen vuosien ylijäämiä vielä 600.000, jolla voidaan kattaa alijäämäinen tulos. Budjetti on tiukka säästöbudjetti, jota osoittaa toimintakatteen paraneminen viime vuodesta. Verotulojen ennakoidaan kasvavan 0,5 % 3,3 miljoonaan euroon. Investointeja tehdään vain 42.000 eurolla. It-aluekeskus tuo neljä lisähenkilöä Ylivieskan seurakunnan palkkalistoille, mutta menot jaetaan tasaisesti kaikkien aluekeskuksen 20 seurakunnan kesken. Toimitalo Pietarin pihapiirissä olevan aitan kunnostukseen on anottu avustusta TE-keskukselta.
Valtuutettujen puheenvuorossa kehotettiin mm. uuden toimitalon myötä toiminnan markkinointiin ja uusien työmuotojen etsimiseen.

Toimitalo Pietari pysyi budjetissa
Lisätalousarvion rahoitustarpeen lisäys on 897.500 euroa sisältäen rakennushankkeiden ja vuokratilojen kuluja. Viime vuonna toimitalo Pietarin rakennushankkeeseen budjetoituja varoja jäi käyttämättä 907.000, joten kokonaistilanne rahoitustarpeessa ei muutu.
Toimitalo Pietari kokonaismenot alittavat 5655 eurolla budjetoidun 5.165.000. Summa sisältää myös 163.700 euron suunnittelukustannukset ja 220.000 euron kalustohankinnat.
Kirkkovaltuutetut saivat kiitosta adventin lähetyslounaan järjestämisestä. Syömässä kävi noin 250 henkilöä ja tuotto oli yli 1700 euroa.