Pysäkin aiheena virret rukouksena

Ylivieskan seurakunnan Pysäkki-sarjassa puhutaan keskiviikkoiltana 10.2. klo 18 virsistä rukouksen näkökulmasta. Seurakuntakoti Mariassa pidettävän Pysäkin aiheesta alustaa kanttori Martti Murtoperä. Aihetta esitellään erityylisin rukousvirsin, joita myös yhdessä lauletaan. Murtoperä tuo esiin Lutherin ajatuksen ”Joka laulain rukoilee, se kahdesti rukoilee”. Virsien voimakas rukousteema nousee ajoilta, jolloin lukutaidoton kansa oppi rukoilemaan virren sanoin ja sävelin. Alustuksen lomassa keskustellaan myös virsien merkityksestä omassa elämässä. Murtoperä korostaa, että tavoitteena on mahdollisimman vuorovaikutteinen ilta virsien äärellä. Pysäkillä mietitään myös yhdessä, ovatko virsien sävelmät ja sanat samaa paria. Pysäkki päättyy iltahartauteen ja kahvihetkeen. Kaikille avoimissa Pysäkki-illoissa pohditaan noin kerran kuussa ajankohtaisia asioita arkisesta elämästä ja kristillisestä uskosta keskustellen alustuksen pohjalta.