Yhteisvastuukeräyksen voima kumpuaa vapaaehtoisista

Yhteisvastuukeräys alkaa ensi sunnuntaina ja saavuttaa tämän uuden vuosikymmenen alkaessa 60-vuoden iän. Keräyksen juuret ovat syvällä Suomen historiassa. Syksyllä 1949 sodan ja hallavuosien jälkeen monien lapsiperheiden tilanne Pohjois- ja Itä-Suomessa oli heikko. Ruuasta oli puutetta ja monet lapset kärsivät aliravitsemuksesta ja sairauksista. Suomen Kirkon Seurakuntatyön Keskusliiton pääsihteeri Toivo Laitinen ja sosiaalisihteeri Lauri Tuomi näkivät kiertomatkoillaan perheitä koskettavan hädän ja ehdottivat suurkeräyksen järjestämistä. Keräyksen suojelijaksi kutsuttiin Suomen tasavallan presidentti. Ensimmäinen keräys käynnistettiin vuonna 1950 kaikissa Suomen seurakunnissa. Suomalaisten osoittama lähimmäisenrakkaus ja yhteisvastuu ylittivät kaikki odotukset ja keräyksellä kerättiin Pohjois- ja Itä-Suomen nälkäänäkeville lapsiperheille 60 miljoonaa markkaa.  Myöhemmin 1950-luvulla keräysvaroilla tuettiin mm. huonokuntoisten asuinrakennusten kunnostusta, äitien virkistyslomia ja lasten koulunkäynti mahdollisuuksia.  Vuonna 1963 apua laajennettiin ulkomaille ja ensimmäinen yhteisvastuukeräyksen ulkomainen keräyskohde oli Kavangon kirkko Namibiassa.

Tämän vuoden kohteina lapsiperheet Haitissa ja kotimaassa
Lapsiperheitä koskettava vähävaraisuus, puutteellinen ravitsemus ja arjen monet ongelmat ovat osa yhteiskuntaamme yhä tänäänkin. Yhteisvastuu pyrkii vuoden 2010 teemalla tuomaan helpotusta vähävaraisten perheiden arkeen. Lapsiperheiden ruokaturvahankeen toteuttamisesta vastaa Marttaliitto. Martat ja seurakunnat suunnittelevat oman paikkakuntansa tukea tarvitseville perheille parhaiten sopivan tukipaketin. Tavoitteena on tarjota mahdollisimman konkreettista tukea perheille ruoan valmistukseen, kodin sekä talouden hoitamiseen.

Haitissa köyhät lapsiperheet tarvitsevat kipeästi apua maanjäristyksen aiheuttaman tuhon keskellä. Kirkon ulkomaanapu organisoi keräysvaroilla ruokaturvaa mm. luonnonmukaisia viljely- ja tuotantomenetelmiä kehittämällä.

60-vuotias keräys haastaa kuusikymppiset
60 vuoden historian aikana keräyksen tärkeimmässä osassa ovat olleet siihen osallistuneet vapaaehtoiset talkoolaiset. Vuosittain erilaisiin keräyksen tehtäviin osallistuu lähes 40 000 vapaaehtoista. Yhteisvastuukeräys syntyi lähimmäisenrakkaudesta ja lapsiperheissä koettu hätä antoi kipinän keräykselle. Tuo kipinä ei ole vuosikymmenien aikana hiipunut vaan antaa mahdollisuuden lähteä keräykseen mukaan yhä myös tänä keväänä.

Tänä keväänä erilaisiin yhteisvastuukeräyksen tehtäviin Ylivieskan seurakunnassa haastetaan kaikkia keräyksestä kiinnostuneita mutta aivan erityisesti 60-vuotta tänä vuonna täyttäviä.

Yhteisvastuukeräys toteutetaan vuosittain pääosin vapaaehtoisten vastuunkantajien voimin ja tähän joukkoon tarvitsemme vahvistusta. Vapaaehtoistyöstä voi saada uusia kokemuksia ja tuntea auttamisen iloa.  Ensi sunnuntaina jumalanpalveluksen jälkeen seurakuntakodilla kerrotaan tarkemmin tämän vuoden keräyskohteista ja mahdollisuuksista osallistua erilaisiin keräyksen tehtäviin.

Satu Similä